מדיני

השופטת על אמיר אוחנה: "חשד לעבירה פלילית של שיבוש הליכי משפט"

אוחנה ושבתאי השר לבט"פ אמיר אוחנה והמפכ"ל קובי שבתאי

שופטת בית משפט השלום בתל אביב כוכבה לוי, אמנם דחתה את תביעת הדיבה שהגיש ניר חפץ נגד השר לשעבר אמיר אוחנה, לאחר שחשף מעל בימת הכנסת  פרטים רגישים מחקירת חפץ, כשקבעה כי הנאום חוסה תחת החסינות של חברי כנסת, אך במקביל העבירה ביקורת קשה על אוחנה ותהתה מדוע לא פתחה המשטרה בחקירה נגדו על שיבוש הליגי משפט.

על פי התביעה בסך חצי מיליון שקלים, שהוגשה זמן קצר לאחר שאוחנה נשא את נאומו, טען חפץ כי שר המשפטים ניצל באופן פסול, בזוי וזדוני את בימת הכנסת כדי לפגוע בו ובמשפחתו ולנסות להדיח אותו מעדות האמת שמסר. עוד נטען כי לרבות לשון הרע ופגיעה בפרטיות, תוך שהנתבע חותר למקסם את נזקי התובע מתוך כוונת זדון ברורה וטהורה, ובלא כל צידוק ענייני, חוקי, חברתי או אחר.

אלא שכחבר כנסת ושר, אוחנה נהנה בעת הנאום מחסינות, ולכן השופטת לוי דחתה את התביעה. אלא שלוי יצאה בהחלטתה בביקורת קשה, הן על אוחנה עצמו והדברםי שאמר והן על חברי הכנסת, שנמנעים מלתקן את חוק החסינות ממנו הם נהנים ולקבוע מתיבאמת צריך ח"כ להנות מחסינות ומתי הוא צריך להיות חשוף לתביעה.

״לטענת בא כוח המשיב בסיכומיו פעל המבקש בכוונת מכוון תוך ניצול לרעה של מעמדו וניצול 'ההזדמנות' שזימן לו תפקידו והשאילתה לסדר היום שעלתה על סדר יום המליאה. גם אם אניח ואינני קובעת כך קטגורית כי אלה פני הדברים, אני עדיין סבורה כי דברי המבקש חוסים תחת החסינות כאמור", כתבה השופטת לוי, רגע לפני ששאלה האם השר אוחנה לא עבר עבירה פלילית. "בין היתר בשים לב לעובדה שבעצם הפרת צו איסור פרסום יש משום חשד לעבירה פלילית של שיבוש הליכי משפט ועוד, אלא שלא נוכחתי כי המדינה נקטה בצעד כלשהו במסגרת הליך פלילי כנגד המבקש בנושא".

"משכך", סיכמה השופטת, "אין בידי לקבל את טיעוני בא כוח המשיב על פיהם מתחם הפעולות המעוולות או הבלתי חוקיות עליהם משתרעת חסינות המבקש אינה כוללת דברים אלה. מסקנתי זו לסיכום. הגם שדעתי אינה נוחה ממסקנתי, הרי שלאור הפסיקה הענפה שאינני מוצאת להרחיב ולצטט בנושא באשר אינה מובילה למסקנה שונה, והגם שאני בהחלט קשובה לטענות בא כוח המשיב על פיהן פעל המבקש ממניעים נוספים על אלה שביטא – ביקורת על הפרקליטות, הרי שמסקנתי היא שדברי המבקש עליהם מושתתת התביעה, אינם מנותקים בתכלית ממטרת או מנושא נאומו של המבקש בפני מליאת הכנסת והם חוסים תחת החסינות שהוקנתה למבקש מכוח סעיף 1 לחוק חסינות חברי הכנסת. משכך דין הבקשה לסילוק על הסף להתקבל והיא מתקבלת בזאת״.

למרות דחיית התביעה, השופטת לוי לא פסקה הוצאות לטובת אוחנה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות