משפטי

הרמז העבה ששלחו שופטי בג"ץ לנתניהו: שכח מבחירה ישירה לראשות הממשלה

שופטי העליון שופטי בית המשפט העליון בדיון מורחב

זה היה עוד שלב בהורדת הידיים הבלתי נגמרת בין בג"ץ לבין הממשלה. ששת שופטי העליון וביניהם נשיאת העליון, אסתר חיות, העבירו מסר ברור לראש הממשלה ולמפלגת הליכוד: תיקון חוק יסוד הממשלה והכנסת הוראת שעה זמנית לפיה יערכו בחירות ישירות לתפקיד רה"מ תבוטל במידה והיא תגיע לפתחו של בית המשפט העליון. זאת כנגד דעתם החולקת של שלושת השופטים האחרים.

הסיבה למסיבה ולמתן פסק הדין החריג יש לומר היא "פשרת האוזר", אותה פשרה ידועה לשמצה שבעטיה תוקן חוק יסוד הכנסת. התיקון דחה את המועד האחרון לעברת תקציב המדינה מחודש אוגוסט לסוף חודש דצמבר.  בנוסף, הכנסת תיקנה את חוק יסוד משק המדינה ואיפשרה לעצמה להקצות לשימושה של הממשלה סכום של 11 מיליארד שקלים, בנוסף על תקרת התקציב ההמשכי, זאת בעיקר בשביל חלוקת כספים קואליציוניים וכספי תמיכות.

נשיאת העליון היתה חריפה בכתיבתה ולא השאירה הרבה מקום לספקות. הכנסת עשתה שימוש לרעה בכוחה לתקן חוקי יסוד פסקה הנשיאה. לעומתה השופט נעם סולברג הזהיר מפני שימוש לרעה בכח דווקא מצידם של חבריו לכס השיפוט וזאת על מנת לא לאבד את הקרדיט הציבורי של בית המשפט העליון שגם ככה נתון באוברדרפט שמן.

השורה התחתונה מפסק הדין היא שמעתה כל תיקון שהכנסת תרצה להכניס לחוקי היסוד חייב להיות על-זמני ולא תיקון שמהווה הוראת שעה.

"הוראת חוק שאינה כללית ואינה יציבה – אין מקומה בחוקה", כתבו שופטי העליון בהחלטה. פסק הדין הזה כמובן מרפרר לאפשרות שהליכוד משתעשע איתה מעת לעת – בחירות ישירות בלבד לתפקיד ראש הממשלה. בחירות ישירות מצריכות תיקון של חוק יסוד הממשלה באופן זמני, ולפי פסיקת בג"ץ מאתמול אין סיכוי שהיא תשרוד את שבט הביקורת של בית המשפט העליון.

ומה לגבי הפוליטיקאים? באופן צפוי מראש ניתן לחלק אותם מראש. בגוש הימין יריב לוין סיפק את הסחורה אם אמירות קשות: "החלטת בג"צ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד, היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת. אנו עדים לאירוע מטורף כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית. "

מצד שמאל היתה זאת ח"כ הכנסת של מר"צ, תמר זנדברג, שדווקא נראתה משועשעת מהנהי של הימנים.

 

ומה הלאה? ימים יגידו האם הליכוד והעומד בראשו יבחנו את בית המשפט.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות