כללי

עובדים גם בימי אבל? פיצוץ ענק במפעל כימי באיראן

איראן מדווחת על פיצוץ אדיר ממדים שארע במפעל כימי עיר קום, כ-150 ק"מ מערבית לטהראן, וגרם לענן של עשן שחור לעלות באוויר. בפיצוץ נפגעו לפחות עשרה בני אדם כתוצאה משריפה שפרצה במקום וגזים רעילים שנפלטו לאוויר כאשר מספר הנפגעים צפוי להמשיך לעלות. באיראן החלו בחקירה ראשונה של נסיבות הפיצוץ ופריצת השריפה.

המפעל המדובר הוא מפעל פטרו-כימי שלפחות על פי הגירסה הרשמית של משטר האייאתולות מייצר אלכוהול. בפיצוץ העז מספר מפעלים עלו באש וכם גם משאית שהיתה במקום, כך לפי הדיווחים מאיראן. לפי תיעודים ראשונים מהזירה ניכר הקושי הרב של כוחות ההצלה להגיע למקום ולפעול לכיבוי האש והעשן ולפינוי הפצועים. מספר כבאים נפצעו בעצמם בפעולות הכיבוי והחילוץ.

כזכור אנחנו בעיצומה של תקופה מתוחה מאוד בין איראן לישראל כאשר ברקע מימשל ביידן חותר לחזרה להסכם הגרעין מול איראן. רק לפני שלושה שבועות דיווחה איראן על תקלה שארעה ברשת החשמל בכור הגרעיני בעיר נתנז, כאשר זמן קצר לאחר מכן האיראנים פסקו שלא מדובר בתקלה אלא בפעולת טרור והפנו אצבע מאשימה לעבר ישראל.

גם ב'ניו יורק טיימס' ייחסו את את הפעילות למוסד. איראן פרסמה תמונה של החשוד בפעולה ההיא. לאחר דיווחים על נזקים שיגרמו עיכוב של "לפחות תשעה חודשים" בתכנית הגרעין האיראנית, ובתגובה נשיא איראן חסן רוחאני הודיע על התקנת צנטריפוגות מתקדמות בכור בנתנז ובנוסף משטר האייתולות הודיע על האצה מיידית של תכנית הגרעין הכוללת מעבר להעשרת אורניום ברמה של 60%. האיראנים טוענים שכעת הם במרחק 30% בלבד מהעשרת אורניום הדרושה לפיתוח נשק גרעיני.

בנוסף לאותו אירוע בכור בנתנז התרחשו בחודשיים האחרונים מספר תקיפות של ספינות באזור המפרץ הפרסי, לפי החשדות גם צבא איראן וגם ישראל יזמו את האירועים כשגם בגיזרת איראן-סעודיה היו אירועים דומים והמתיחות גוברת. בתוך כך, הלילה (שבת) פורסם כי ראש המוסד יוסי כהן נועד בוושינגטון עם הנשיא ביידן במסגרת הניסיונות של ישראל לבלום את הסכם הגרעין. גם מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי, נועד עם מקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן לאותה מטרה.

https://twitter.com/HIND_patriot/status/1388758495952982021

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות