כללי

משרד הבריאות מזהיר מהתפשטות קורונה בבתי הכלא

אסירים משוחחים בטלפון אסירים משוחחים בטלפון בבית הכלא

מדינת ישראל בלי שר משפטים והנה צצה בעיה נוספת: קיום הדיונים באמצעות זום בבית המשפט עומד להיפסק לאחר שפקעה תוקף התקנה לפי מותר לקיים אותם. ללא הארכת התקוף אי אפשר לערוך משפט ממרחק באמצעות טכנולוגיה, ולמעשה החלם מהיום כל העצורים והאסירים יצטרכו להגיע מדי יום לבתי המשפט לדיונים בעניינם, ולא לעשות חלק משמעותי מהם באמצעות זום.

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שלח מכתב לראש הממשלה נתניהו ולראש הממשלה חלופי בני גנץ בעניין הזה תוך שהוא מפנה לחוות דעתה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהתריעה שלשום בפני משרד הפנים על ההשלכות הבריאותיות מרחיקות הלכה של פקיעת ההכרזה האמורה.

לדבריה של אלרעי-פרייס, התחלואה בשירות בתי הסוהר מרוכזת כיום בעצורים הפליליים, והם אלו אשר נדרשים למרבית היציאות לדיונים בבתי המשפט. מרבית אוכלוסייה זו אינה מחוסנת: רק 9% מבין עצורי הימים המוחזקים כיום במתקני הכליאה מחוסנים, ורק 17% מהנקלטים בשב״ס מחוסנים.

משרד הבריאות חושש אפוא שאם אכן יתחייב להעביר את הכלואים ממתקני הכליאה לבתי המשפט וחזרה, כמות המגעים של הכלואים עם גורמי החוץ תעלה מה שעלול להוביל לגל תחלואה בבית הכלא שם המחוסנים הם מתי מעט. ד"ר אלרעי-פרייס מעריכה כי הסיכון להתפרצות תחלואה במתקני הכליאה יאמיר דרמטית, וזאת לנוכח הצפיפות הגבוהה, תנאי המחיה וההיגיינה האישית.

ד"ר ליאב גולדשטיין, ראש אגף הרפואה של שירות בתי הסוהר, כתב כי כל עלייה בתחלואה פוגעת באופן קיצוני בסדר היום של מתקני שב"ס, במחיית האסירים ובקליטות אסירים מגופי האכיפה, שכן כל אירוע בו מתגלה אסיר חולה מביא לסדרת פעולות הנדרשת על מנת לקטוע את שרשרת ההדבקה.

מנדלבליט סיכם: "זהו ביטוי נוסף לפגיעה המהותית והקשה באינטרסים ציבוריים כבדי משקל, עליה עמדתי במכתביי שבסמך, אשר נוגעים לפקיעת כהונתם של שרים אשר שימשו בתפקיד מילוי מקום, הנובעת מהעדר שר משפטים מכהן, ובנסיבות העניין – הצורך בשמירה על בריאות הציבור ומניעת סכנות בריאותיות ואף מוות".

היועמ"ש הוסיף: "להשלמת התמונה אזכיר כי בפני בית המשפט העליון תלויות ועומדות עתירות העוסקות במינוי שרים במקום אלו שכהונתם כממלאי מקום פקעה. בתשובת המדינה לעתירות, שהוגשה שלשום, נמסרה הודעת לשכת ראש הממשלה, בשם ראש הממשלה, כי עד סוף החודש הנושא יובא לדיון בישיבת הממשלה. לנוכח זאת ביקשנו מבית המשפט העליון כי יתאפשר למדינה להגיש הודעה מעדכנת עד תחילת חודש מאי 2021 וכי העתירה תיקבע לדיון בפני הרכב במועד קרוב לאחר מכן. בקשה זו לא התקבלה והעתירה

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות