כללי

מה גורם לעלייה בתמותה הכללית בישראל בשבועות האחרונים?

אזרחים בירושלים אזרחים בירושלים בחודש מרץ. עלייה משמעותית במיתה מסיבות טבעיות

בתחילת חודש מרץ פורסם שישראל חיסנה כ-90% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 וכ-50% מכלל האוכלוסייה. מספרי המתים מקורונה שהיו בירידה כבר מסוף ינואר המשיכו במגמה הברורה והמעודדת. אלא שמחקר חדש שהתפרסם בימים האחרונים בשווייץ מצביע על עלייה רצופה בתמותה בישראל מסיבות שאינן קורונה. המספרים נמצאים בזינוק מאז סוף פברואר, כאשר ב-21 במרץ ישראל דיווחה על נתוני התמותה הגבוהים ביותר מבין כל 29 מדינות שנמצאות במעקב של האתר הנחשב EUROMOMO.

בכתבה שהועלתה באתר 'מחקר המדיניות השווייצרי' (swprs.org) מתמקדים בסוגיה הזו ותוהים האם התמותה הכללית העודפת בישראל היא תוצר לוואי של החיסונים נגד נגיף קורונה. באופן מנוגד לנתונים העולים מישראל, דווקא במרבית מדינות אירופה מדווחים על יחס תמותה שלילי (כלומר נמוך מאוד) בעידן שאחרי החורף.

הסיבה לעליה בתמותה הכללית בישראל אינה ברורה, ובכל מקרה גורמי בריאות בישראל מדווחים על גל של התקפי לב, כשהשאלה המרכזית היא האם התקפי הלב הרבים הם תולדה של תקופה לחוצה ומאתגרת או שאולי בכלל מדובר בתופעת לוואי של חיסוני הקורונה.

השערה נוספת היא הטיה מכוונת של הנתונים, שבגינה איבדו רבים את האמון במערכת במהלך שנת המגפה. כמו שבימים במהלך שיא הקורונה כללו ברשימת הנספים מהמחלה כל אחד שהיה בדמו את הנגיף, גם אם גסס חודשים לפני כן ממחלה קשה אחרת כדי לעורר את החשש ולהגביל את המשק, כעת המצב הוא הפוך: למערכת, שרוצה להציג את החזרה לשגרה כמושלמת, וכדי לקבל את התמונה הבהירה יותר צריך להפחית כמה שאפשר את מספר המתים מהמחלה. מכאן, אולי, מגיעה העלייה החדה במספר המתים שלא מקורונה בישראל בתקופה האחרונה.

גורמים רשמיים בישראל שבים ומזכירים שלא הוכח עדיין קשר ישיר ומשמעותי בין קבלת החיסונים לבין התקפי לב. בכל מקרה, נוכח דחיפות הנושא וחשיבותו ברמה הגלובלית, ייתכן כי הגיעה העת שרשויות הבריאות בישראל ובעולם ייכנסו לעובי הקורה.

למס
עלייה בתמותה הכללית בישראל בקרב בני 65+ בתחילת מרץ (שבועות 9-10 של 2021).
מקור: למ"ס

עליית תמותה כללית בישראל בקרב בני 65+ בתחילת מרץ (שבועות 9-10 של 2021).

מקור: למ"ס

*

בתגובה במשרד הבריאות מבהירים "עד כה דווח למשרד הבריאות על 50 מקרים של פטירה בסמיכות לקבלת החיסון (תוך 30 יום). אין לפרש תמותה לאחר קבלת חיסון כקשורה למתן החיסון באופן סיבתי. לרוב הנפטרים שדווחו היו מחלות רקע שהסבירו את נסיבות הפטירה". בנוסף לכך במשרד הבריאות מצביעים על תמונת מצב אופטימית בכל הנוגע לשיעור התמותה בישראל: "שיעור הפטירות הכולל בישראל נמצא במגמת ירידה מפברואר 2021".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות