משפטי

עדות אילן ישועה, היום הרביעי: מה קורה כשביבי כועס?

אילן ישועה מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה מגיע ליום הרביעי בעדות שלו

"מספיק כבר עם בוז'י הרצוג", זוהי התכתובת שהציגה עו"ד יהודית תירוש, ראש מחלקת ניירות ערך בפרקליטות המדינה, לאילן ישועה ביום הרביעי לעדותו בבית המשפט המחוזי בירושלים, במסגרת תיק 4,000

ההתכתבות הזאת היא עוד אבן דרך בחומה שהפרקליטות בונה כדי להוכיח שאתר "וואלה" הפך להיות אתר שהסיקור בו עובד לטובת משפחת נתניהו. את החלק השני, התמורה, בדמות קבלת הטבה הרגולטורית במבנה העסקי של בזק, הטבה שבני הזוג אלוביץ' רצו בה מאוד, ינסו להוכיח בהמשך, עם העדויות של עדי המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, וניר חפץ יועזצו הקרוב של נתניהו.

אבל בינתיים מדובר בישועה, ובמה שקרה בתוככי וואלה ובקשר שלו עם הבוס שאול אלוביץ' מלמעלה והעורך הראשי, אלקלעי, מלמטה.

"כל היום יש לי קשיים עם 'הגדול' בעניין שלי", כותב אלוביץ' לישועה, כאשר "הגדול" הוא רה"מ בנימין נתניהו שאמור לאשר את מכירת יס לבזק ולאפשר לאלוביץ' להכניס כמיליארד שקל לכיסו הפרטי.

ניר חפץ
עד המדינה ניר חפץ. צילום: פלאש 90

בשלב הזה הסנגורים התנגדו להצגת השאלות. הטענה המרכזית שלהם הייתה כי ישועה התבקש להשיב על שאלות שהוא לא נחקר עליהם במסגרת תיק 4.000 אלא במסגרת תיק בזק – וכי יש מחלוקת בין הפרקליטות לבין הסנגורים לעניין קבילות הראיות בתיק הזה.

ז'ק חן קרא באולם לתובעת יהודית תירוש בשמה הפרטי בלבד. תירוש לא נשארה חייבת ואמרה: "באולם אני עורכת הדין תירוש בשבילך".

עו״ד חן התנצל,  אך המשיך לטעון שנעשתה לישועה השלמת חקירה בפרקליטות בניגוד לחוק, וכי הוא משיב תשובה אחרת ממה שהוא ענה בחקירתו במשטרה. בכל אופן, בית המשפט דחה את התנגדות הסנגורים והעדות של ישועה המשיכה.

תירוש הציגה לישועה התכתבות בינו לבין ניר חפץ לאחר קיום הראיון של נתניהו עם דב גיל-הר סמוך לבחירות 2015.

"קיבלתי הפצצה גם משאול אלוביץ' וגם מניר חפץ וגם מזאביק רובינשטיין שהראיון היה עוין", העיד ישועה, "שביבי מאוד כועס ולא נתנו לו לדבר. הדרישה הייתה לא להעלות את הראיון' אלא לערוך מחדש".

ישועה סיפר שכדי לרצות את אנשי רה"מ הוא נאלץ לעשות צעד חריג. "העברתי לניר חפץ את הראיון עם נתניהו, והשבעתי אותו שלא יעביר את זה הלאה כדי שזה לא יתגלה, כי זה לא תקין שאני נותן את ההקלטה מראש למרואיין כדי שהוא יערוך אותו."

תירוש: "עד כמה זה דבר סביר שקרה בעבר למיטב ידיעתך, לתת לרה"מ לערוך את הראיון שלו ערב בחירות?"

ישועה השיב: "העניין התנהל במשך יומיים, סאגה, וניר חפץ לא הסכים לפרסם את הראיון למרות העריכה. ואז העניין שוואלה ביצע ראיון עם ראש הממשלה והוא לא מפרסם אותו דלף לדה-מרקר. ואז פרסמנו את הראיון, ונתנו נימוק לא נכון, שדחינו את מועד הפרסום כי קיבלנו את הראיון עם דרישת אמברגו".

בשלב הזה תירוש הציגה את הסרטון שזכור לכולנו מבחירות 2015 שבו רה"מ נתניהו אמר: "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי". הסרטון נשלח לישועה מניר חפץ עם הודעת דוברות הליכוד. ישועה שלח לחפץ צילום מסך של הכותרת הראשית של וואלה תוך כדי שהוא כותב "הסרטון שביקשת בכותרת הראשית". הסרטון הועבר גם לאלוביצים. חפץ השיב: "תודה רבה. הראיתי לביבי מה יש בראשי, הוא מבסוט."

ישועה הוסיף: "סביב הנושא של הערבים נוהרים בהמוניהם, זאת ידיעה שהעלנו בתחילה לבקשתם ואח"כ קצת נבהלו מהתגובה אז נדרשו להסביר. מי שביקש זה ניר חפץ ואח"כ הוא ביקש לעשות תיקון ולומר שהביקורת של רה"מ לא הייתה על עצם זה שהערבים הולכים להצביע בקלפיות אלא שמימון הבאתם לקלפיות נעשה באמצעות עמותות זרות. בכל אופן בדיעבד אחרי שחטפנו על זה, זכור לי שאמרו שהיו מרוצים."

בשלב הזה השופטת פרידמן-פלדמן אמרה לישועה: "מי אמרו? אתה חייב לציין, לא לומר "הם". ישועה: "אני מנסה להיזכר מי זה שאמרו." ובשלב הזה ישועה שתק דקות ארוכות ולא השיב לשאלת בית המשפט.

תירוש הציגה התכתבות מקבוצת ווצאפ מה-17 למרץ לאחר הבחירות. אור אלוביץ' כותב לישועה: "הצלת את ביבי". ישועה השיב: "אל תצחק. מה שחשוב שהוא ידע להעריך ולומר תודה". שאול אלוביץ: "נקווה שכן" אור: "לא נקווה, נדרוש".

תירוש לקחת את החקירה למקום אחר. היא הפנתה את השאלה הבאה לישועה: "איזו תרומה הייתה לך לעסקת בזק יס?" על כך ישועה השיב: "היו לי שתי תרומות. האחת שארבע שנים לפני כן סייעתי להציג זאת לממונה על ההגבלים העסקיים, והשניה זה שנתנו סיקור מוטה".

לאמירה הזאת של ישועה בעדותו ישנה חשיבות רבה בשל כך שהיא מקשרת בין הסיקור המוטה שניתן בתמורה להטבה הרגולטורית בעסקת בזק יס.

מי לא רצה שהציר ייחשף

 

בהמשך עדותו של ישועה השמיעה יהודית תירוש הקלטה של שיחה בין שאול אלוביץ' לאילן ישועה. השיחה נגעה לניסיון של בני הזוג אלוביץ 'להכניס אייטם על "אולטימטום מפוברק" של הבית היהודי, שעל פי התכתובות שהוצגו בפני בית המשפט והשיחה שהושמעה – לבקשת ראש הממשלה וגורמים בלשכתו. אולטימטום שהגיע לטענתם רבע שעה אחרי שרה"מ החליט כבר על הרחבת הבנייה.

לפי השיחה אילן ישועה אמר: "אבל מי יכתוב הכל, מי יכול לכתוב הכל…תבין, שאול תקשיב, גם הם צריכים להבין את הנקודה."

אלוביץ' השיב: "הם לא באמת אתה אתה לא מבין שהחבר'ה  שלנו לא מ…שיש דברים כמו שאמרתי לך..יש גרם שזה וואלה מול מאה טון שזה בזק".

ישועה: "כן, צריך לעשות שם סדר. זה לא הוא, זה זה ברוך,  הוא היה עושה את זה, הוא פוחד מברוך שי."

אלוביץ: "אז תזרוק אותם"

אילן ישועה: "טוב שאול אין מה לעשות, זהו צריך לראות איך עושים את זה אבל עם מינימום נזק שזה לא יצא, כי אתה יודע, שניהם יחד יחזרו לערוץ 10 ויוציאו וידברו עלינו ויהרסו אותנו אנחנו צריכים לראות איך עושים את זה".

גורם נוסף במערכת של וואלה שחשש גם הוא שהאייטם עשוי להזיק לוואלה יותר מלהועיל לה הוא אבי אלקעליי שהיה מנהל מחלקת החדשות מ-2014 ועד לסוף שנת 2016.אלקלעי הזהיר את ישועה שהאייטם המדובר חושף את וואלה ואת הזיקה לראש הממשלה.

תירוש שאלה את ישועה: מי לא רצה שהציר ייחשף? ישועה השיב: ראש הממשלה, שאול אלוביץ', אני לא רציתי וגם אלקלעי כי זה מוציא אותו רע.

בשלב הזה איריס אלוביץ' התפרצה: "רק אתה רצית!"

ישועה ענה בציניות: עכשיו איריס הזכירה לי שגם היא לא רצתה.

ישועה המשיך להעיד בנושא האייטם והסביר: "מצאתי פיתרון, הצעתי להעלות את זה כידיעה מסכמת בבוקר ואז אפשר להכניס את כל מה שרצו על האולטימטום המפוברק".

בהמשך שאלה תירוש על יצירת קבוצת הוואטסאפ המשותפת לאלוביצ'ים ולישועה.
תירוש: "למחרת 30.7 בשעה 14:11 – מה רואים?"
ישועה: "נוצרת קבוצת וואטסאפ של שאול ואיריס".
תירוש: "איריס אלוביץ' כותבת לך בשעה 16:28 אחה"צ: 'תשלח את זה למי שצריך שיראו'. למי היא מבקשת?"
ישועה: "ליועצי התקשורת של ראש הממשלה".

בשלב הזה הדיון יצא להפסקה ומיד לאחריו השופטים העירו לתירוש על אופי השאלות שלה לישועה: "אנחנו לא במשחקים, אם יש לך ראיות תציגי. יש לנו תחושות של אי-נוחות, מבקשים מהעד לפרש תחושות של צד ג׳. זה כבר מצב שחוזר שוב ושוב״.

 

הדיון ננעל.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות