משפטי

סולברג התנגד, אבל העליון קבע: הזכות להפגין גוברת על תקנות הקורונה

מפגינים בבלפור מפגינים בבלפור

הזכות להפגין גוברת: בג"ץ קבע היום כי הגבלת המרחק להפגנות בזמן הסגר הייתה בלתי חוקתית ויש לבטל הקנסות שניתנו בתקופה זו.

כזכור, במסגרת תקנות הקורונה הוטלו מגבלות שונות על פעילות המשק במטרה לצמצם את התחלואה. בין היתר נקבעו בתקנות הגבלות משמעותיות על השתתפות בהפגנה, בתפילה או בטקס דתי – תוך צמצום התקהלות ואיסור נסיעה למרחק מעל 1,000 מטר.

כאמור, במסגרת דיון בבג"ץ, החליט הרכב של תשעה שופטים לדחות את העתירות נגד חוק הסמכויות המיוחדות, מלבד התקנה שעניינה איסור על השתתפות בהפגנות במרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום מגוריו של אדם שהיתה בתוקף למשך כשבועיים (מה-1 באוקטובר עד ה-13 בו).

על פי בית המשפט, התקנה אינה צולחת את מבחני החוקתיות לנוכח הפגיעה החמורה בחירות ההפגנה וחופש הביטוי. על פי המצוין, מקום קיום ההפגנה מהווה חלק מהותי מן המסר של ההפגנה, במיוחד כאשר מדובר במעונו הרשמי של נבחר ציבור וכן לנוכח החשיבות היתרה שיש לייחס למתן אפשרות לבקר את השלטון בעתות חירום.

בהמשך לכך קבע רוב של 8 שופטים כי הקנסות שהוטלו מכוח תקנה זו בטלים, וכי ככל שבתוך תשעים ימים ממועד מתן פסק הדין לא תודיע הממשלה שיש ביכולתה להשיב את הקנסות שהוטלו בתקופה זו בגין השתתפות בהפגנות במרחק העולה על 1,000 מטר, יבוטלו כלל הקנסות שהוטלו בתקופה המדוברת (1-13.10.2020) בגין הפרת הגבלת מרחק היציאה מהבית. כמו כן, הכספים ששולמו בגין קנסות אלה יושבו למשלמים.

השופט נעם סולברג היה היחיד בדעת מיעוט, שסבר כי משפקעה מגבלת ה-1,000 מטר לפני כחצי שנה, לאחר שעמדה בתוקפה 13 ימים בלבד, ימים של החרפה ניכרת בתחלואת הקורונה – זמנה עבר וכי אין עותר קונקרטי שטוען כי נקנס באותם ימים ובנוסף כל מי שנקנס יכול לבקש לבטל את הקנס או להישפט, ואין טעם טוב דיו לבטל את התקנה שהתקינה הממשלה כולה באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, לאחר שפג תוקפה.

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, שמח על ההחלטה ואמר כי ״בית המשפט העליון הגן היום פעם נוספת על חופש המחאה ועל חופש הביטוי של אזרחי מדינת ישראל, שהם ציפור נפשה של הדמוקרטיה בישראל. על זכויות אלה חובה להגן דווקא בשעות משבר שבהן הדמוקטיה נמצאת תחת מתקפה של גורמים מנוגדי עניינים.

״בית המשפט קבע שהגבלת המרחק שנועדה למנוע מאנשים להפגין ליד סמלי שלטון הינה בלתי חוקתית וכי הקנסות שנבעו מאכיפת הוראה בלתי חוקתית זאת הינם בטלים מעיקרם. זהו נצחון ענק למחאה ולמפגינים, זהו נצחון ענק לחופש המחאה וזהו נצחון ענק נגד הממשלה והמשטרה אשר בברוטליות אכפו את ההוראות הבלתי חוקתיות הללו״.

גם תנועת הדגלים השחורים הגיבה על פסיקת בג״צ: ״הפסיקה היא תזכורת כואבת עד כמה הנאשם בפלילים נתניהו מוכן לרסק את הדמוקרטיה הישראלית לטובתו האישית. אנו נמצאים בצומת הכרעה היסטורית – האם תקום ממשלת שינוי שתפעל למען מדינת ישראל או שנתניהו ימשיך לרסק את הדמוקרטיה הישראלית. אנו מצפים ממי ששלטון החוק והדמוקרטיה בישראל חשובים לו, להקים ממשלה ולשחרר את נתניהו להתמודד עם האישומים החמורים נגדו״

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות