מדיני

הכיפה הפרומה: על הקרע בציונות הדתית בראי תוצאות הבחירות

נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ

30 אלף קולות בלבד. זה מה שמפריד בין "ממליך המלכים" נפתלי בנט לחברו לסיעה לשעבר בצלאל סמוטריץ'. מדובר במספר זניח כאשר מסתכלים על המסות של המצביעים וההישג מרשים למי שנתפסו בעיני רבים כמפלגה הימנית ביותר. כן, זו שהסקרים המחמיאים ביותר ניבאו לה חמישה מנדטים בלבד.

סמוטריץ' עצמו עבד קשה לאורך כל היום. אמש הוא עוד הוציא הודעה שבה שידר מצוקה כשטען כי "בנט ושקד במפלגה עם דו ספרתי בטירוף על הראש שלנו. הם משקרים כדי שנרד מתחת לאחוז החסימה. מי שאומר שאנחנו 6-7 מנדטים משקר", אך בעיקר חשף את היחסים העכורים בינו לבין הבוס שלו לשעבר. בסופו של יום הציונות הדתית אכן השיגה את ששת המנדטים שלה (כרגע כמובן), אבל העמיק את הקרע בין שני המגזרים שבתוך המגזר.

היחסים בין סמוטריץ' לבנט מספרים, כאמור, סיפר גדול יותר. הציונות הדתית עוברת בשנים האחרונות שינויים מרחקי לכת, שאותו מייצגת ימינה. ממש"ק הדת של המדינה לעמדות מפתח שמתבטאות בדרישה של בנט להיות שר הביטחון ושל איילת שקד, אישה חילונית, להיות שרת המשפטים.

סמוטריץ' גם זכה להיות שר התחבורה לתקופה קצרה, אך בקמפיין שלו הובלט האלמנט המגזרי. זה התבטא בעיקר בהפיכת הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, לאדמו"ר דתי לאומי וריצה סביב הישיבות הגבוהות וישיבות ההסדר. סמוטריץ' הצליח להמריץ את השטח ובישובים מחוץ לקו הירוק – בית אל, קדומים, עלי ועופרה – הוא גבר על בנט ושקד באחוזים ניכרים.

ויש כמובן את הפיל שבחדר. סמוטריץ' רץ ביחד עם איתמר בן גביר ועם מפלגת נעם האולטרה ימניות והשמרניות. התגובות להישג של סמוטריץ' שהכניס איתו הומופובים מוצהרים לכנסת בקבוצות הוואטסאפ המגזריות וברשתות החברתיות נעו בין השלמה ואף תמיכה ברשימה לבין תיעוב עמוק.

ביום שאחרי, כשברור שהן בן גביר והן אבי מעוז מנועם יכהנו כחברי כנסת,  צייצה הבוקר עו"ד ניצן כספי-שילוני ממרכז צדק לנשים שמטפל בנשים עגונות ומסורבות גט: "אני ציונית, אני דתיה. אבל אין סיכוי שאני "ציונית-דתית. הומופובים וגזענים, קחו איתכם את המותג ויאללה ביי נסתדר בלעדי".

מי שהגיב לה היה דניאל גולדמן יו"ר גשר לשעבר שקבע כי "לצערי לא כל כך פשוט. איפה הילדים מתחנכים? לאיזו תנועת נוער הם שייכים? איפה את מתפללת?"

מהצד השני, אראל סג"ל התגאה בהצבעת התא המשפחתי למפלגתו של בסמוטריץ'. בתוכניתו ב-103FM הצהיר שאשתו הצביעה למפלגתם של בן גביר ומעוז על מנת להבטיל את שלטון הימין. "פיצלנו קולות", סיפר.

לאן זה ילך מפה? זה נראה כמו פיצול שאין ממנו דרך חזרה או לאחדות בסבב בחירות חמישי מחשש ששתי המפלגות לא יעברו את אחוז החסימה. רמז לכך ניתן לקרוא בקבוצות הוואטסאפ המגזריות, שם כבר רואים זאת כעובדה מוגמרת – הציבור הדתי לאומי מפוצל לשני חלקים: חלק מתון מבחינה דתית וחלק מחמיר.

בדבר אחד הציבור הדתי לא מפוצל – בהליכה שלו לכיוון הימין. בהקשר הזה ייתכן שדווקא ההישג של סמוטריץ', עם השותפים המורכבים שעמו, יכול להפוך לבעיה ולפתוח תיבת פנדורה מגזרית שאחרי שיראו מה היא מכילה כבר לא תהיה דרך חזרה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות