מדיני

אנחנו יודעים מה עשיתם בסשן האחרון

אלקטור ומצפן הבחירות, אילסוטרציה אלקטור ומצפן הבחירות. עוברות על החוק ופגעות בפרטיות של אזרחים?

אחת הטענות היותר מוזרות במאבק של מתנגדי החיסונים היא שבנוזל שמוזרק לגופם של אזרחים כחיסון לקורונה נמצא שבב זעיר שיאפשר לעקוב אחריהם. זכותם. אבל אם רק את חלק מהאנרגיה של המאבק הזה הם היו מוציאים על מטרות קצת יותר ריאליות, כמו מלחמה נגד כלים ברורים שנועדו לעקוב אחרינו ומקבלים הלבנה או עצימת עין מצד המשטר והרגולציה, סביר להניח שמצב הפרטיות של כל אזרחי ישראל היה טוב יותר. אם או בלי הצ'יפ שבפלזמה.

הבחירות שנמצאות מעבר לסיבוב מחזירות שוב אל הפרק את הבעייתיות שבאיסוף נתונים על אזרחים. השנים האחרונות, על שלל מערכות הבחירות שניפקו לנו, נתנו לנו לא מעט הזדמנויות לראות כיצד עושות המפלגות שימוש בנתונים שהושגו שלא כדין – ומה עלולות להיות המשמעויות של דליפת נתונים ממאגרי הנתונים העצומים שהן בונות.

לפני פחות מחודש קבעה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים כי הליכוד וישראל ביתנו עברו על החוק בבחירות אחרונות כשהשתמשו באפליקציית אלקטור. העבירה הייתה על אירוע אבטחת מידע חמור, שגרם לדליפת פרטיהם של 6.5 מיליון בוחרים. אלא שבשבוע שעבר התחיל עמוד פייסבוק פיקטיבי לקדם שוב את השימוש באפליקציית אלקטור, ואף נערך כנס זום ל"פעילי ליכוד", לטובת הסברים אודותיה.

"העיסוק בתוכנה הוא בעייתי", מסביר עו"ד יהונתן קלינגר, המתמחה בדיני אינטרנט ומייצג לקוחות רבים בתחום השמירה על הפרטיות, "הבעיה המרכזית היא שתחום העיסוק שלה השתנה מספר בוחרים לניטור ומעקב אחרי בעלי זכות בחירה והזנת פרטים אישיים שלהם". על הקביעה של הרשות להגנת הפרטיות כי מדובר בעבירה על החוק, מוסיף עו"ד קלינגר: "היא אומרת, שחור על גבי לבן, שכל אדם שמעבירים את הפרטים שלו לאפליקציה כזאת, הליכוד יצטרך לקבל את ההסכמה שלו. אם הם לא יעשו את זה – הם יעברו על החוק".

באלקטור ידעו לספר השבוע שהפרצה שממנה דלף המידע בבחירות מרץ 2020 תוקנה וכי האפליקציה נדגמה על ידי רשות הסייבר הלאומית ולא נמצאו בה ליקויים, אך לעניין איסוף הנתונים ללא אישור בעליהם, לא ניתנה תשובה.

"הדליפה, בתוספת הגישה הלא מבוקרת שניתנה לפעילי ליכוד למידע על כולם, שניהם ביחד פגעו בפרטיות", מבהיר קלינגר, שמייצג אנשים שתובעים את אלקטור על הפגיעה בפרטיותם בבחירות הקודמות, "אני לא הייתי מאפשר למפלגה להעביר פרטים מתוך ספר הבוחרים, בצורה שתהיה נגישה באפליקציה כזו שתומכת במערכות של צד ג' ונגישה להרבה פעילים – בלי לקבל את הסכמתם של בעלי הפרטים שהועברו. במידה ואין הסכמה, ניתן רק ליצור קשר עם הבוחר ולא לפלח את המידע אודותיו".

אבל אלקטור והליכוד לא לבד. גם ברשימת יש עתיד עושים שימוש בנתונים של גולשים ללא ידיעתם והסכמתם, תוך שימוש בחומרים שנרכשים מזכיינית ערוץ 2 "קשת", שמפעילה את אתר "מצפן הבחירות" דרך אתר מאקו. בין שני הכלים יש הבדלים מהותיים, אך השורה התחתונה זהה – מידע של ועל גולשים מועבר לידי גופים פוליטיים, ללא אישורם.

גם השת"פ הזה בין קשת ליש עתיד כבר ספג ביקורת, ועו"ד שחר בן מאיר הוציא מכתב לשני הגופים כדי להבהיר כי מדובר במהלך פסול. במכתב הודיע עו"ד בן מאיר כי אם לא יינתנו הבהרות לגולשים על הנעשה במידע שהם ממלאים במצפן הבחירות, הוא יעתור לוועדת הבחירות המרכזית כדי שזו תפסיק את השימוש הפסול לטענתו. בתגובה, התנערו קשת ויש עתיד מהדברים. בזכיינית ערוץ 12 טענו כי המידע מועבר באופן אנונימי ולכן לא נפגעת הפרטיות של הגולשים ואילו ביש עתיד טענו כי מכיוון שהשאלה היא מה גוף התקשורת עושה עם המידע של הגולשים בו, אין להם חלק בעניין.

ומה אומרים בוועדת הבחירות המרכזית, שאמורה לשמור על טוהר הבחירות ולהבטיח שהצדדים אינם עוברים על החוק? שם מדגישים כי אין ביכולתם להתייחס לדברים, אלא אם תוגש עתירה. "בהתאם להוראות סדרי הדין, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, ממלא תפקיד שיפוטי לדון בעתירות על הפרות חוקי דרכי תעמולה", נמסר בתגובה, "מאחר שעלולות להיות מוגשות עתירות בנושא, תובא התייחסותנו לסוגיות אלו במסגרת החלטותיו בעתירות, כמקובל".

גם הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ביקשה לחדד את הנהלים, ועושה רושם שהשימוש באלקטור ובנתונים ממצפן הבחירות ממשיכים לעבור לגופים פוליטיים שלא על פי ההנחיות. "חל איסור על שימוש במידע אישי במקום שבו לא ניתנה לגביו הסכמה תקפה ומספקת של האדם עליו נאסף המידע, לאחר שהוסברו לאותו אדם המטרות והשימושים בו ולמי יימסר", נכתב אתמול בהודעת הבהרה מטעם הרשות, שבה צוין גם כי ההנחיות הועברו לכלל המפלגות.

עכשיו נותרה רק השאלה האם מישהו יפעל נגד הכלים הללו שללא ספק מפרים את פרטיותם של אזרחים רבים, וגם עלולים להיות כספת מידע אטרקטיבית מאוד עבור האקרים ואויבי המדינה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות