מדיני

בניגוד לפקודות מטכ"ל: סמוטריץ' ובנט נאמו בישיבת ההסדר בשדרות

בצלאל סמוטריץ', ארכיון בצלאל סמוטריץ'

האם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (רשימת הציונות הדתית) מנהל את קמפיין הבחירות שלו בניגוד להוראות צה"ל ומשרד הביטחון?

אתמול (שלישי) פרסם בצלאל סמוטריץ' בחשבון שלו בפייסבוק פוסט, שבו סיכם את הביקור שלו בישיבת ההסדר בשדרות וכתב: "אין דבר מחזק יותר, שגורם לי להבין בשביל מה אני עובד כל כך קשה, מלפגוש את האנרגיות האדירות של הציונות הדתית ומפעליה הרבים בכל התחומים. חוויה כזו הייתה לי היום בישיבת ההסדר בשדרות,  הכח הזה ינצח בע"ה". חשוב לציין כי פקודות מטכ"ל אוסרות על תלמידי ישיבות ההסדר שממצאים בשלב שירות ללא תשלום (של"ת) לפני הגיוס לצבא ליטול חלק בפעולות תעמולה מפלגתית. כמו-כן הוראות משרד הביטחון בנושא מכינות קדם צבאיות אוסרות על המכינות לקיים פעילות פוליטית או מפלגתית כלשהי.

בסרטון שצורף לפוסט נראו תלמידי הישיבה רוקדים לכבודו של סמוטריץ' שנשא נאום ליד ראש הישיבה הרב דוד פנדל ואמר: "אני חושב שיש לנו עכשיו באמת בשורה גדולה: מפלגה דתית מובהקת ששמה את התורה במרכז, ואת הדבר הזה להביא לידי ביטוי בכנסת ובממשלה". זוהי אינה הפעילות היחידה שסמוטריץ' עושה עם מוסדות לימוד שמיועדות לצעירים לפני גיוס. לפי פרסום באתר "סרוגים", בשבוע שעבר, מפלגת הציונות הדתית השיקה את מטה הישיבות לקראת הבחירות בארץ.

סמוטריץ' אינו לבד בעניין. גם היריב הפוליטי הבולט שלו ח"כ נפתלי בנט (מרשימת ימינה) ביקר השבוע בישיבת ההסדר בשדרות ודיבר עם תלמידי הישיבה. בנט שצירף לאחרונה את ראש עיריית שדרות אלון דוידי לרשימתו, אף זכה לקבלת ברכה מאחד מתושבי העיר הנרגש. בנוסף לדוידי, בנט צריף לשורות רשימתו גם את עמיחי שיקלי, ראש המכינה הקדם צבאית תבור, שפרסם פוסט בפייסבוק שבו הוא קורא להצביע לרשימת ימינה. ראוי לציין כי שיקלי מינה לעצמו ממלא מקום והוא אינו נושא בתפקיד רשמי במכינה.

אנומליה

נבחרי הציבור מהמפלגות הדתיות אינם היחידים שמדברים עם תלמידי ישיבות ומכינות שנמצאים לפני גיוס. גם במכינות חילוניות נערכים בימים אלה פאנלים עם מועמדים ממפלגות שונות וזאת למרות שמשרד הביטחון אוסר על כך. השאלה שנשאלת היא מדוע משרד הביטחון וצה"ל אינם מעדכנים את ההוראות שנראות כארכאיות ובלתי רלוונטיות כיום. כמו-כן, נשאלת השאלה האם צריך לאסור על קיומם של פאנלים שונים במכינות ובישיבות והאם לא מדובר בפעילות חינוכית לגיטימית.

מוקדם יותר היום (רביעי) מיהרו בישיבת ההסדר שדרות להוציא תגובה לפיה "הישיבה מבקשת להבהיר כי היא לא נוקטת בעמדה פוליטית ולא מביעה תמיכה פומבית בשום מפלגה". אך המשך התגובה מעלה את החשש כי מדובר בהבהרה לפיה הישיבה אינה נוקטת עמדה במחלוקת הפנים מגזרית בציבור הדתי לאומי האם להצביע לבנט או לסמוטריץ', לפי לשון התגובה: " קודם לכן ביקר ח"כ בנט בישיבה ודלתנו פתוחה לכל מי שרוצה להכיר ולחזק את הישיבה".

שמואל שטח, מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, שעוסקת בין היתר בחינוך הדתי התייחס לבעייתיות שבקיום פעילות מפלגתית בישיבות ובמכינות ואמר לזצ: "אסור לציבור הדתי שישיבות הסדר והמכינות הקדם צבאיות יהפכו כלי שרת בידי פוליטיקאים.  מעבר למגבלות החוקיות, הרי שפעילות פוליטית יוצרת פגיעה באמון הציבור כלפי מוסדות אלו אשר מתוקצבים מן הקופה הציבורית. גיוסם לקמפיין מפלגתי חותר תחת הלגיטימציה הציבורית המוענקת להם ותחת תפקידם החשוב. על מנת להביא לחיזוק עולם תורה אשר מביא בשורה של טוהר, שלום ואחדות, אנו פונים למוסדות להתנער מכל פעילות שכזו, ולהודיע כי לא יתגייסו לטובת תעמולה כזו או אחרת.

"תגובתה של ישיבת ההסדר בשדרות, בהקשר זה, אינה אלה היתממות", הוסיף שטח, "הכנסה של מנהיג מפלגה אחת, אל בית המדרש המרכזי בשירה וריקודים, תוך השתתפות בסרטון תעמולה רשמי, הינו מעשה פוליטי מובהק. כך גם ביחס לארגונים אחרים המנצלים את תשתיתם לצורך גיוס כוח אדם זמין לטובת מפלגות".

מרשימת ימינה ומרשימת הציונות הדתית לא נמסרה תגובה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות