כללי, משפטי

אישום: שלחו פועל זר לקומה התשיעית ללא ציוד בטיחות, והוא נפל אל מותו

אתר בנייה 32 הרוגים במהלך 2020 בתאונות באתרי בנייה

את שנת 2020 סיימנו עם 32 פועלי בניין שנהרגו כתוצאה מתאונות עבודה באתרים ברחבי הארץ. כמעט שלושה בכל חודש. מה יקרה ב-2021 תלוי בעיקר באחריות של חברות הבנייה השונות והאכיפה של הגורמים הרלוונטיים. אם לשפוט לפי ההתנהלות שמתוארת בכתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בתל אביב נגד חברת שבירו, עובדי החברה עודד סלומון ואבנר בן גיאת, חברת ג'יאנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ קו בע"מ ומספר עובדי החברה בגין גרם מוות ברשלנות של פועל הבניין יונג קסו, באתר בנייה בגליל ים בהרצליה.

על פי כתב האישום, חברת שבירו הקימה פרויקט בן 6 מגדלי מגורים בגליל ים בהרצליה, כאשר סלומון שימש כמנהל הפרויקט מטעמה ובן גיאת כמנהל העבודה באתר. במסגרת הפרויקט נשכרה חברת ג'יאנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ קו בע"מ על ידי חברת שבירו לביצוע עבודות בנייה בפרויקט כקבלן עבודות שלד.

האירוע הטראגי אירע לפני כשנה וחצי, הגיע המנוח טרם שעות העבודה המוגדרות. בהתאם להוראת מנהל העבודה, טיפס לקומה התשיעית לצורך פירוק התבנית ליציקת בטון, זאת ללא קסדה וללא שקשר את עצמו לרתמת בטיחות. במהלך עבודתו התמוטטו היציקות, פגעו במשטח העבודה עליו עמד המנוח וכתוצאה מכך נפל המנוח מגובה רב, נפצע אנושות ומותו נקבע במקום.

הנאשמים כולם, אשר היו אחראים מתוקף תפקידם וכן מכוח ההסכם, לבטיחות העובדים, לא פעלו בזהירות סבירה ולא נקטו בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותן ועיגונן של הטפסות, לעבודה על משטח עבודה תקין ולמניעת סכנה וכתוצאה מכך, למותו של המנוח.

עם הגשת כתב האישום הוגשה בקשה להארכת התנאים המגבילים וקביעת ערבויות להבטחת התייצבותם של עובדי הקבלן הסיני, שהינם תושבי סין. "בשים לב לכך, שמרכז חייהם של המשיבים הינו מחוץ לישראל, וכי אין להם כל זיקה למדינת ישראל, הרי שעם הגשת כתב האישום נגדם, קיים חשש שמא יימלטו המשיבים מן הדין ולא יתייצבו למשפטם".

יכול להיות שבסופו של המשפט יהיו אלו סלומון ובן גיאת שישלמו באופן אישי ביוקר על הטרגדיה, אבל הם ללא ספק רק הסימפטום ולא המחלה. על פי כתב האישום יש להם אמנם אחריות אמיתית למותו המיותר של הפועל, אך גם הענשתם לא תפתור את המגפה אלא רק פעולה נחושה וענישה כבדה של החברות אולי יגרמו להן לשנות מעט את סדרי העדיפויות ולשים יותר מאשבים בשמירה על ביטחון העובדים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות