כלכלה

הרגלי הצריכה השתנו, והציבור מפסיד מיליונים

האם נראה פחות תמונות כאלה? האם נראה פחות תמונות כאלה?

ישנן לא מעט פעילויות לטובת הציבור שנפגעו במהלך הקורונה, ונמצאות הרחק מעין המצלמה. הן לא מושכות תשומת לב, לא מביאות רייטינג, אבל העצירה או ההאטה בתחום שלהן תשפיע לרעה על כלל האוכלוסייה, בטח בטווח הארוך, בצורה הרבה יותר משמעותית מכפי שנדמה לנו כעת.

כזה הוא תחום מחזור מכלי השתייה בישראל. אין שם סיפורים טראגיים, אבל הירידה הגדולה בכמויות הממוחזרות עלולה בעתיד לגרום לנזקים שאיננו יכולים להעריך כרגע. וזה מעבר לפן הכלכלי, בתחום שגלגל ב-2019 למעלה מ-200 מיליון שקל ממחזורם של כ-720 מיליון מכלי שתייה.

אלא ששנת 2020 שינתה את התמונה והפכה את המגמה. סגירת המסעדות ובתי הקפה הביאה לשינוי בהרגלי הצריכה, ואותם מכלים ברי פיקדון שפעם היו נצרכים במקומות ההסעדה, מגיעים בשנה האחרונה בעיקר לבתים, למשרדים או לפארקים ולגינות הציבוריות במשלוחים ובטייק אווי.

כתוצאה מכך ישנם מכלים רבים בידי הציבור שעלולים להגיע לפח, כי הציבור לא תמיד מודע לקלות שבה הוא יכול לקבל את דמי הפיקדון בעבורם. אחת הסיבות לכך היא שמרבית האנשים כלל לא מודעים מי מחויב על פי חוק לקבל מהם את המכלים.

אז הנה: על פי חוק, כל בית עסק שמוכר מכלי משקה מלאים בפיקדון דוגמת מכולות, סופרים, פיצוציות וחנויות נוחות, חייב גם לקבל בחזרה מהצרכנים מכלי פיקדון ריקים. רק בית עסק ששטחו קטן מ- 28 מ"ר רשאי להחליט שהוא מקבל בחזרה רק את המכלים שנקנו אצלו. מדובר על 50 יחידות לצרכן ביום.

מי שלוקח את העסק הזה עכשיו צעד קדימה, הוא תאגיד המחזור אל"ה, שפועל ללא מטרות רווח, ויוצא לקמפיין לצורך החזרת המחזור להיקפיו הרגילים. באל"ה יוצאים בקריאה לכלל הציבור בישראל לממש את זכותו לקבל בחזרה את דמי הפיקדון בכל אותם עסקים שנמצאים ליד ביתו של כל אזרח בישראל.

במקרה של סירוב של בית עסק לקבל מכלים, יש לפנות למוקד התלונות של המשרד להגנת הסביבה בטלפון: 073-2733350/1 או בדואר אלקטרוני pniot@sviva.gov.il.

אם אספתם כמות גדולה של מכלים, לאל"ה יש ערוצים נוספים בהם אפשר להחזיר בבת אחת כמות גדולה של מכלים. לאחרונה הכריז התאגיד על מבצע ארצי רחב היקף, "אתגר האיסוף הקבוצתי של אל"ה", המאפשר לתושבים, קבוצות וקהילות שאספו מעל 1,200 מכלי משקה ליצור קשר עם החברה ולהזמין את משאית האיסוף של התאגיד ישירות אליכם ולקבל את דמי הפיקדון במקום.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות