משפטי

היה לא נכון: תנועת הצופים עשתה הכל כדי לפגוע בהתאגדות עובדיה

חניכי הצופים חניכי הצופים. למצולמים אין קשר לכתבה

תנועת הצופים מציגה עצמה במשך עשרות שנים כתנועה ערכית המחנכת את בני הנוער להיות מבוגרים טובים יותר. אלא שאם לשפוט על פי פסק הדין שנתן השבוע בית הדין לעבודה בתל אביב, כלל לא בטוח שאת המסרים שמשדרים ראשיה הם נכונים תמיד ליישם, הלכה למעשה. קשה להאמין שהמזכ"ל, קלי כהן, יגיע לאחד השבטים של התנועה וירצה לחניכים על החשיבות של יחס ראוי לעובדים, למשל, אלא אם כן הוא שינה באופן משמעותי את דרך ההתנהלות שלו מאז שעובדי התנועה ניסו להתאגד תחת ההסתדרות ב-2017.

על פי פסק הדין של השופט דורי ספיבק, תנועת הצופים ניהלה "קמפיין מתוחכם כדי להמאיס את ההתארגנות על העובדים". הקמפיין הזה כלל פרסומים מכפישים, גרירת רגליים במו"מ, שימוש בעובדים זוטרים להעברת מסרים נגד ההתארגנות, מתן הטבות כלכליות במטרה לייתר את ארגון העובדים ועוד.

עוד נקבע כי התנועה אף הטעתה את בית הדין עצמו. לאורך הדרך ניסתה התנועה לתרץ ולהסביר התנהלותה, אך תירוצים אלו היו, בלשונו החריפה של פסק הדין שניתן נגדה, רק "ניסיון שלא צלח לפזר מסך ערפל שמטרתו להסוות את הפעולות הלא חוקיות של הנהלת התנועה. אם זו לא היתממות וחסרת תום לב לא נדע מהי".

סיפור המעשה מתחיל ב-2017, כש-840 העובדים השכירים של התנועה ניסו להקים ועד ולהתאגד תחת ההסתדרות. ההנהלה לא ראתה זאת כדבר חיובי, ויצאה כאמור לקמפיין מאורגן ומתוזמן כדי לרסק את הניסיון של העובדים. בראש התנועה עמד אז היו"ר אלי בן-יוסף, שהתנהלות התנועה תחתיו חטפה גם היא מהלומות מהשופט ספיבק. "התנועה פעלה בדרכים שונות המנוגדות לדין לסיכול התארגנות עובדיה, תוך שהיא מנהלת משא ומתן במשך שנתיים בחוסר תום לב מוחלט ללא כל כוונה אמתית לכונן מערכת יחסי עבודה קיבוצית בתנועה", כתב עליה השופט. עוד פסק, כי הנהלת הצופים ניסתה "בדרכי תחבולה להסוות את התנגדותה הנחרצת להתארגנות".

על פי פסק הדין, במהלך ההתארגנות כתבו ושיתפו היו"ר בן -יוסף והמזכ"ל כהן פוסטים אגרסיביים נגד התארגנות העובדים במטרה לזרוע פחד, בהלה ובלבול בקרב העובדים, תוך קריאה לעובדים לבטל חברותם בהסתדרות. פוסטים אלו הופצו בקרב מאות העובדים, ועשרות אלפי חניכי התנועה ובוגריה. "עולה בבירור שראשי התנועה גמרו אומר להשניא את ארגון העובדים על עובדי התנועה", נכתב בפסק הדין, "המדובר בהפרה בוטה וגסה של האיסור המוטל על נושאי משרה בכירה להביע מסרים כנגד ההתארגנות".

במסגרת התיק הגישה גם התנועה תביעה נגד ההסתדרות בטענה שדווקא היא זו שהתנהלה באופן לא חוקי והפרה את חובת תום הלב. תביעה זו נדחתה במלואה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות