כללי

מחאת ההורים: "מפסיקים לעבוד ובאים להפגין עם הילדים, למענם"

מחאת ההורים מחאת ההורים

שוב הוארך הסגר, נכון להיום עד ליום שישי, ושוב מצאו עצמם מאות אלפי הורים לילדים קטנים מג'נגלים את עצמם עד אפיסת כוחות בין העבודה שממשיכה כרגיל, גם אם היא מתבצעת מהבית, לבין הטיפול בילדיהם נטולי המסגרות. ושוב – נראה שאיש ממקבלי ההחלטות לא מכניס את המגזר העצום הזה לתוך מערכת השיקולים.

במחאה על המציאות הבלתי אפשרית הזו צפויים היום בשעה 16:00 להפגין ההורים עם ילדיהם, תחת הכותרת "אני 100% עם הילדים". ההפגנות, בהובלת עמותת 'כולנו משפחה', הפועלת לקידום שיח ציבורי ושינוי מדיניות ציבורית למען משפחות צעירות בישראל, יתקיימו במוקדים שונים ברחבי הארץ: בגן הוורדים בירושלים, בכיכר הבימה בתל אביב, מול בניין העירייה בכפר סבא, בפארק המועצה בחריש, בצומת צמח ובקריית הממשלה בבאר שבע.

"אנחנו מפסיקים את המצב הבלתי אפשרי", אמרו בעמותה, "נצא להפגין כנגד התעלמות הממשלה מצרכי המשפחות ובדרישה למתן אפשרויות פיצוי להורים. אנחנו מפסיקים לעבוד ובאים עם הילדים להפגין למענם".

"במדינת ישראל חיים למעלה מ-3 מיליון הורים לילדים מתחת לגיל 18, כ-2 מיליון מתוכם הורים לילדים צעירים עד גיל 9. מזה שנים שוק העבודה בישראל מאופיין בתרבות עבודה תובענית – שעות עבודה מרובות, מיעוט ימי חופשה, דרישה לזמינות לאחר שעות העבודה ועוד. תרבות זו פוגעת באיזון החיוני בין משפחה לעבודה ומשפיע הן על ההורים והן על הילדים. משבר הקורונה הקצין את המצב", מדגישים מובילי המחאה, "עקב אובדן פרנסה ומצוקה כלכלית, לצד כניסה לסגרים חוזרים ונשנים, סגירת מסגרות החינוך ותחושת חוסר ודאות מתמשכת. ההורים נאלצו למצוא פתרונות יצירתיים על מנת לתת מענה לילדיהם לצד הצורך לשמור על פרנסתם".

"סגירת מסגרות החינוך מציבה את ההורים במציאות בלתי אפשרית", אומרת אלה כהן, עובדת סוציאלית ומנכ"לית 'כולנו משפחה', אמא לשלוש בנות בגילאי חמש וחצי, שנתיים וחצי וחצי שנה. כהן ובן זוגה עובדים מאז פרוץ המשבר מהבית ומתמרנים בין עבודותיהם לטיפול בשלוש בנותיהן, במהלך הסגרים הנפתחים והנסגרים לסירוגין. "אימהות ואבות נאלצים לבחור שוב ושוב בין העבודה לבין להיות עם הילדים שזקוקים לנו, במיוחד עכשיו. אנחנו לא מערערים על הצורך הרפואי בפעולות מעשיות לצמצום התחלואה" מדגישה כהן, "אבל אנחנו דורשות ודורשים מהממשלה מענה ל-3 מיליון הורים שכורעים תחת הנטל."

"גם בימי שגרה זה כמעט בלתי אפשרי להשתכר בכבוד ולקיים חיי משפחה, זה בלתי אפשרי להחזיק משרה מלאה כשיש ילדים בגיל הרך. המסגרות לא מותאמות לשעות העבודה בישראל, שהן בין הגבוהות בעולם. וכמובן שהנשים הן אלה שמשלמות את המחיר הגבוה ביותר – גם כלכלית וגם תעסוקתית. דרוש שינוי מעמיק בשוק העבודה. באופן כללי יש לנו תכנית אסטרטגית סדורה לקידום איזון בין הבית לעבודה אבל עכשיו אנחנו מתמקדים במצב החירום" אומרת כהן, "מה שקורה בשנה האחרונה, במשבר הקורונה".

ההורים דורשים מהממשלה סיוע ומימון לאובדן העבודה שנכפה עליהם, מבלי שיפגעו זכויותיהם, וכן חשיבה על פתרונות יצירתיים בתקופת המשבר:

דרישות מחאת ההורים | עמותת 'כולנו משפחה'
דרישות מחאת ההורים | עמותת 'כולנו משפחה'

כהן מסבירה שהדרישות מסתמכות על מחקר וסקר חדש של קרן ברל כצנלסון, שהובילה יערה מן, מנהלת תחום חברה וכלכלה בקרן. "הסקר שבוצע בדצמבר האחרון בקרב 600 הורים", אומרת כהן, "מעלה תמונה קשה של הפקרת ציבור ההורים בישראל. זאת גם בהשוואה למה שקורה במדינות אחרות בעולם. המחקר מראה אילו משאבים ומענים ניתנים במדינות אחרות בעולם בזמן משבר הקורונה. הדרישות שלנו מנותקות מהמציאות".

בנוסף להפגנות שיתקיימו היום, מתכננים ההורים להשבית את העבודה ביום רביעי לשעתיים, לצורך פעילות אונליין. "המטרה היא ששעתיים ביום הזה, מ 10:00-12:00 ההורים לא עובדים", מסבירה כהן, "אנחנו גם שואפים לגייס את המעסיקים, שיאפשרו את ההשבתה הזו. נרצה לרתום את המעסיקים למאבק שלנו, כדי שהממשלה תאפשר את הפיצוי הזה ותאפשר לנו להתמודד עם המצב. במקום שהאוצר יחלק כסף בלי אבחנה, שיחלק משאבים בצורה שתתמוך גם בהורים. אנחנו פונים לאוצר ולקבינט הקורונה", מסכמת כהן, "אנחנו פשוט מבקשים שיכניסו את ההורים למערכת השיקולים".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות