כללי

89% מהאבות מעוניינים לבלות עם הילדים אחה"צ, אבל חוששים לעשות זאת

מי נמצא עם הילדים אחר הצהריים? מתוך סקר ההורות הלאומי מי נמצא עם הילדים אחר הצהריים? מתוך סקר ההורות הלאומי

ממצאי 'סקר הורות לאומי' שערכה בחודשים האחרונים נציבות שירות המדינה העלו נתון המדהים – 89% מהאבות, שלא נוהגים לבלות עם ילדיהם בשעות אחר הצהריים, היו מעוניינים לעשות זאת, אך נמנעים מכך בפועל מחשש לפגיעה במצבם התעסוקתי. עוד נמצא כי כשני שליש מהאימהות נמצאות עם הילדים בשעות אחר הצהריים, לעומת פחות ממחצית מהאבות. אצל האימהות ניתן לראות הבדל משמעותי בין נשים המרוויחות שכר גבוה לאלו המרוויחות שכר נמוך, כאשר נמצאה התאמה בין זמן השהייה עם הילדים ומימוש הזכויות ההוריות שלהן, לפגיעה ברמת השכר. אצל האבות, לעומת זאת, לא נמצא הבדל ברמות השכר כתלות בשהייה עם הילדים.

סקר ההורות נעשה לקראת יום המשפחה אשר יצוין בחודש הבא, ובמסגרת השקת קמפיין #אבא_בארבע של נציבות שירות המדינה, בשיתוף עם ארגון עבודה שווה, עיריית ירושלים, נעמת וארגונים נוספים. מטרת הקמפיין, כפי שפורסם בזצ, היא להעלות את המודעות והלגיטימציה לאימוץ מדיניות תומכת משפחה על ידי מקומות העבודה, לעודד אבות לממש את זכויותיהם ולשמור על איזון בית-עבודה.

מיזם לעידוד הורות מאוזנת | נציבות שירות המדינה
מיזם לעידוד הורות מאוזנת | נציבות שירות המדינה

הקמפיין נוצר על מנת להתמודד עם המציאות בישראל, שבה נשים נושאות בעיקר נטל הטיפול בילדים, ומשלמות על כך מחיר תעסוקתי. ובמקביל הגברים, שפועלים בתרבות ואקלים ארגוני לא מאפשר, מפסידים זמן יקר עם היקר להם מכל. כל אישה שהופכת לאם לומדת להכיר את המציאות החדשה של חייה – שבוע עבודה שמורכב מימים ארוכים וימים קצרים, “ג’ינגול” בין המטלות השונות, השלמת שעות עבודה בשעות הלילה או ירידה באחוזי משרה. כולנו גם מכירים את המושג מעורר המחלוקת “משרת אם” שלכאורה בא להקל על נשים במצבן המשפחתי החדש, אך בפועל זורע את הזרעים לפערים התעסוקתיים בין גברים ונשים. והאבות? פחות. גם אלו שממש ירצו לקחת חלק שוויוני בגידול ילדיהם, יתקלו לרוב במערכת שלא תראה בעין יפה את השאיפות. לצאת בשעה 15:00 מהעבודה פעמיים-שלוש בשבוע כדי לאסוף את הילדים? אולי אם אתה גרוש. אבל במסגרת המערכת הזוגית הרגילה – מדובר בעניין נדיר ולא פשוט בכלל. הקמפיין שיזם האגף לשוויון מגדרי בנציבות שירות המדינה, מנסה להציע פתרונות לעניין.

"שירות המדינה שואף להוות מודל לארגון תומך משפחה", אומר נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, "ארגון המעודד ומחזק את שני ההורים במחויבות למשפחה, באופן מאוזן למחויבות המקצועית שלהם למקום העבודה. כמעסיק הגדול ביותר במשק, אשר ערכים ונורמות של שוויון וגיוון הם נר לרגליו", הוסיף הרשקוביץ, "תפקידנו הוא לייצר אקלים ארגוני בו כל עובד מכיר ומודע לזכויותיו, וחש בנוח לממשן בכל התחומים".

תוצאות הסקר החדש מראות את הפער הקיים במימוש זכות לזמן איכות עם הילדים ומגלות את החסמים לכך: 43% דיווחו על חשש מפגיעה אפשרית בשכר, 41% חשש מפגיעה בקידום עתידי, 37% חשש מחוסר תמיכה מצד הממונה ו- 25% בשל חשש מביקורת של עמיתים.

מתוך סקר ההורות הלאומי | נציבות שירות המדינה
מתוך סקר ההורות הלאומי | נציבות שירות המדינה

בנציבות אומרים כי המשמעות הדרמטית מבחינתם היא ההבנה שלא די בזכויות ובחקיקה: ללא לגיטימציה מצד המעסיקים ושינוי בתרבות ובאקלים הארגוני, אומרים שם, אנו נישאר במצב סטטי בו האימהות נשארות המטפלות העיקריות – למרות רצון האבות להיות מעורבים ופעילים.

מנתוני הסקר עולה גם כי בשירות המדינה אימהות לוקחות פי 2 ימי מחלת ילד, אימהות מחסירות 20% שעות יותר מאבות בחודש ואבות עושים מעל פי 2 שעות נוספות בחודש ביחס לאימהות. עוד עלה בסקר כי הורים רבים סבורים שיש להתאים את חופשות העבודה לחופשות לימודי הילדים, אבות רבים ציינו כי ישמחו לקחת חופשת לידה יחד עם האם ולא במקומה. נתונים נוספים שנאספו בחודשים האחרונים מעידים כי הקורונה והתעסוקה מהבית עשויים לשנות באופן מהותי דפוסים קיימים. נשים וגברים בשירות המדינה אשר עבדו מהבית בעת המשבר העידו כי מקומם של האבות כפעילים ומעורבים בבית ובמשפחה עלה משמעותית בעת העבודה מהבית.

"החסמים הקיימים אינם מאפיינים רק את שירות המדינה לכן החלטנו לצאת בקמפיין ציבורי נרחב חוצה מגזרים" אומרת מיכל לזרוביץ', מנהלת האגף לשוויון מגדרי ויועצת הנציב לקידום נשים. "זכויות רבות כבר קיימות בשטח, אבל ללא רוח גבית ומתן לגיטימציה אמיתית למימוש הזכויות מצד מנהלים ומנהלות בארגונים – שום דבר לא ישתנה. באמצעות הקמפיין אנו רוצים לייצר שיח והתגייסות ברחבי המשק ושל מובילי דעה כדי לגרור שינויים בתרבות ואקלים התעסוקתי בישראל". לזרוביץ מסבירה שהקמפיין #אבא_בארבע שם במוקד את האבות במטרה להגביר מודעות ונכונות להורות פעילה, אבל גם פונה ישירות למנכ"לים/ות, למעסיקים/ות ומקבלי/ות החלטות בארגונים, שיהיו נושאי הבשורה ויעבירו את המסרים הללו באופן אקטיבי בעצמם.

"אנחנו מאמינים ששינוי הדפוסים הקיימים יניבו רווח לכולם" אומרים יוזמי הקמפיין, "לאבות ששואפים להיות פעילים, לאמהות ששוויון הזדמנויות יהפוך ריאלי יותר עבורן, ולילדים – הזוכים הגדולים, שיזכו גם לאבא וגם לאמא שותפים אקטיביים בחייהם".

לקמפיין הצטרפו למעלה מ-70 ארגונים מכלל המגזרים, בהם: ההסתדרות, שטראוס, חברת החשמל, אינטל, אוניברסיטת ת"א, תנועת המושבים, קרן רמון, תפן, ויצו, חברת החשמל, משרדי ממשלה ועיריות מוביליות כדוגמת עיריית ירושלים, עיירת ראשון לציון, מועצה מקומית עמק חפר ועוד.

ארגונים שרוצים להצטרף ולקחת חלק במהפכה, מוזמנים להיכנס לקישור:
https://survey.gov.il/daddy4organization

 

 

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות