כללי

המוחים נגד נתניהו לרשימות השמאל: התאחדו או התאיידו

"תתאחדו או תתאדו" - הפגנה מול ביתו של חולדאי "תתאחדו או תתאדו" – הפגנה מול ביתו של חולדאי

בארגוני המחאה השונים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית, יוצאים בקריאה לראשי המפלגות ולמובילי הרשימות הקטנות במרכז-שמאל – אלה שמתנדנדות סביב אחוז החסימה – להתאחד או לפרוש מהמרוץ לבחירות. יש מי שחוששים שמאמציהם של עשרות ומאות אלפי המפגינים שהפגינו נגד נתניהו, במשך חודשים ארוכים, יהיו לשווא, אם בסופו של דבר יוצעו לבוחרים ששותפים לשאיפה להחליף את הממשלה יותר מדי אפשרויות הצבעה.

בסוף השבוע האחרון קיימו המוחים בכיכר הבימה בתל אביב, תהלוכה וטקס קבורה של "הקולות האבודים", שיירדו לטענתם לטמיון אם לא יתאחדו כל רסיסי הרשימות. "רק ביחד ננצח", אמרו משתתפי ההפגנה, "על מנת למנף את הישגי המחאה ולהביא לסיום שלטון נתניהו, עלינו לדאוג לא לאבד אף קול ולדרוש מכל רסיסי המפלגות להתאחד ולנצח. אנו שמשקיעים לילות כימים בגשרים, בצמתים, בבלפור ובקיסריה נאבקים כרגע כדי שקולותינו ביום הבחירות לא יושלכו לפח האשפה. רסיסי מפלגות החגות סביב אחוז החסימה לא יחסמו את נתניהו. לא ניתן לפוליטיקאים להרוס את הישגיה הגדולים של המחאה".

ביום שישי התקיימו הפגנות מול בתיהם של המתמודדים השונים בקריאה "תתאחדו או תתאיידו". מול בתיהם של יו"ר רשימת הישראלים רון חולדאי, יו"ר רשימת תנופה עופר שלח, יו"ר הרשימה הכלכלית ירון זליכה, יו"ר רשימת תל"ם משה (בוגי) יעלון ואחרים, עמדו המפגינים עם שלטים שעליהם הכתובות: "גוש אחד, ביחד ננצח", "אגו. פיצול. הפסד", "אין לנו קולות לבזבז" ועוד. ״הקריאה להתאחד יוצאת מכל הארץ", אמרה לזצ שקמה שוורצמן ברסלר, ממובילות המחאה, "כל אלה שרואים עצמם מנהיגים – לא ניתן לכם לזרוק את הקולות שלנו מתחת לאחוז החסימה. כבר שנה אנחנו נלחמים, שבוע אחר שבוע, לא בשביל שמשחקי האגו שלכם ימנעו ממדינת ישראל להינצל”.

המועמדת לראשות מפלגת העבודה מרב מיכאלי יצאה לשוחח עם המפגינים מחוץ לביתה שבתל אביב ואמרה: "תנו לי לנצח קודם כל […] עדיין אני לא בפוזיציה לעשות שום דבר בנידון, ואחר כך אני מבטיחה לכם, לעשות את הדבר האחראי למיצוי כוחנו הפוליטי".

 

מפגינים מול ביתה של מרב מיכאלי | צילום: נורית ולק דגן
מפגינים מול ביתה של מיכאלי | צילום: נורית ולק דגן

לצד הביקורת על הקמתן של רשימות קטנות וחדשות, מתעוררת השאלה באשר לרשימת הדמוקרטית: ההתארגנות הפוליטית החדשה שצמחה מתוך שורות המחאה, ושגם היא אחת מהרשימות הקטנות שמאיימות לבזבז קולות בוחרים של המרכז-שמאל, אם לא תעבור את אחוז החסימה.

"ההחלטה אם נתמודד בבחירות או לא, עוד לא נלקחה. והיא תילקח בהצבעה של כל המתפקדים, 5000 אנשים כרגע, באחת מ-2 נקודות יציאה", אומר עו"ד ברק כהן, פעיל פוליטי ומתמודד במפלגה הדמוקרטית. "העמדה המובילה היא שאין כוונה דווקא, רק לשם ההצהרה, ללכת עד הסוף אם יהיה ברור שאין סיכוי, אבל כאמור – זו לא החלטה שלי או של כל אחד אחר, אלא תילקח באופן הכי דמוקרטי שאפשר, על ידי כל המתפקדים, בזמן המתאים".

"חשוב להבין", מדגיש כהן, "אין דבר כזה ה-מחאה, בה"א הידיעה. יש הרבה זרמים והרבה אנשים ואין איזה קול אחד אחיד. אני לא שייך לזרם שמוביל את הקמפיין הספציפי הזה, שמטרתו העיקרית היא סילוקו של ביבי. הזרם שאני מנוי עמו חותר לטיפול בנושאים נוספים ולכן הקמנו בית פוליטי, כי אין בנמצא בית שמתאים לתפיסות שלנו".

"אנחנו לא עוד אחת מהמפלגות האלה, שמכנים מפלגות אווירה", אומר כהן, "אנחנו שונים מכל האחרים – שלח, חולדאי, בוגי, לפיד וכל השאר – הם באמת יכולים להתאחד כי אין ביניהם הבדל של ממש, פה אני מסכים עם מי שאומרים שאין מקום לרסיסי מפלגות. אבל זה לא הסיפור במקרה שלנו. אנחנו באים עם תפיסות עולם. עם מחויבות לאורך שנים בסוגיות שהחברה מתגוששת בהן. אחד הדברים הכי משמעותיים הוא שאנחנו רצים למרחקים ארוכים – התחלנו לפני עשור ונמשיך עוד שנים. הבחירות האלה הן חודשיים מתוך עשיה ארוכה והם לא הנקודה העיקרית. אנחנו בונים שטח, אנחנו בונים בית פוליטי, אנחנו מתכננים להיכנס לרשויות המקומיות, אנחנו בונים תשתית של מפלגה דמוקרטית כמו שדמוקרטיה צריכה להיות. ברמה הארגונית אנחנו שונים, אין 'אני, אני , אני', אין כוכבים, יש מתפקדים והם הריבון, והרשימה תיקבע בפריימריז".

בכל הרשימות והמפלגות מעריכים שכמות הרשימות הנוכחית תקטן עד יום הגשת רשימות המועמדים לכנסת. מי ייעלמו ומי יישארו? תלוי, כמו תמיד, את מי שואלים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות