כללי

למרות פרשת הקטינות: עומר אצילי חתם במכבי חיפה

אצילי באימון הבוקר במכבי חיפה אצילי באימון הבוקר במכבי חיפה

שחקן הכדורגל עומר אצילי, בן 27, חתם היום (רביעי) במכבי חיפה לשלוש עונות וחצי. אצילי עזב לאחרונה את אפואל ניקוסיה, המועדון הקפריסאי שאליו עבר אחרי ששוחרר ממכבי תל אביב בשל פרשת "הכדורגלנים והקטינות" שבה היה מעורב.

החתמת השחקן בחיפה לוותה בהתנגדות רבה בקרב גורמים שונים ובהם אוהדים במועדון שקיוו לסכל את הצטרפותו, וכן אנשי איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. האוהדים ואנשי מרכזי הסיוע מחו על ההכשרה הציבורית, כהגדרתם, של מי שפגע מינית. אצילי, כזכור, ביחד עם חברו לשעבר לקבוצת מכבי תל-אביב בכדורגל, דור מיכה, קיים יחסי מין עם נערות צעירות בנות פחות מ-16. לאחר חשיפת הפרשה הוצאו השניים לחופשה כפויה ממועדון מכבי תל-אביב, הודחו ממנה בהחלטת הנהלת הקבוצה, ועברו לשחק בקבוצות בחו”ל. תומכי המהלך, מאידך, הדגישו כי המשטרה החליטה לא להגיש כתבי אישום נגד השניים.

"לאחר לבטים ארוכים ובדיקת הנושא לעומקו ובפרספקטיבה של הזמן, קיבלתי החלטה מושכלת לקלוט את השחקן עומר אצילי במכבי חיפה" אמר נשיא המועדון, יעקב שחר. "במשך תקופה זו הנושא עלה שוב ושוב בתקשורת. גם אלי היו פניות נגד ובעד. ה'בעד' עלה משמעותית על ה'נגד'".

שחר הסביר באתר האינטרנט של המועדון את החלטתו ואמר כי השיקול העיקרי נגד היה המעשה הבלתי מוסרי שעשה אצילי כשקיים יחסי מין עם קטינה. לעומת זאת, טען שחר, עמדה פסיקת החוקרים שאין עבירה פלילית. "אין למנוע מאדם לעסוק במקצועו ולפרנס את משפחתו" כתב, "לכל אחד מגיעה הזדמנות שנייה".

שחר הוסיף: "האמרה 'האדם לפני השחקן' היא הקו המנחה את כל בעלי התפקידים במועדון שלנו, לנהוג ולחנך על פיה. זו דרך חינוכית שזכתה לאורך השנים בהישגים לא מבוטלים, הן בתרומה למען הקהילה והן בהצלת לא מעט חניכים מלהידרדר. אחת המעלות של האדם היא גם היכולת לסלוח. עומר אצילי מודע לנזק ולסבל שגרמה המעידה החד פעמית שלו. במסגרת המועדון שלנו ייקח עומר חלק בפעילות למען הקהילה ויעזור לנו להמשיך ולהצליח על המגרש".

בחודש שעבר פרסמנו פה כתבה על הקלות שבה גברים שפגעו מינית חוזרים לשגרתם החמימה. הסיפור של אצילי, כתבנו אז, אינו מתקיים בוואקום. הוא מקרה אחד מיני רבים, שבהם מבקש הממסד לחבק בחזרה אל חיקו את הגברים שפגעו מינית בנשים.

"אני לא יכולה להגיד שזה מהלך מפתיע, כי הוא מתבשל כבר חודשים ואפילו נראה שהמועדון שחרר ידיעות בנושא כדי לעשות איזו בדיקת יח"צ", אומרת ברכה ברד, מנכ"לית עמותת "כולן" למען קידום השיח והעשייה הפמיניסטית בישראל. "לצערנו הרב, למרות המחאה שהתעוררה – גם בקרב האוהדים בצורה אורגנית ולא רק בקרב פמיניסטיות שעומדות על הקווים וצועקות או פמיניסטיות מקרב האוהדים – לצערנו נראה שמי שעומדים בראש הספינה לא רואים לנכון להציב רף מוסרי דומה לזה שהציב מיטש גולדהאר (בעלי מכבי תל אביב – לב"ש)".

"אנחנו נלחמות כדי שבפעם הבאה שכדורגלן יחשוב להעביר קטינות מיד ליד, הוא יחשוב פעמיים, והוא לא יעשה את זה" אומרת ברד, "ויכול להיות שהפסדנו את המערכה הזו, לצערנו הרב. יש אנשים עם כוח, ואנשים עם כוח יכולים לבחור אם לנרמל או לא לנרמל אלימות מינית. עצוב מאוד שזו הבחירה של מכבי חיפה, ונותר רק לקוות שציבור האוהדים יזכיר להם שיש לבחירה הזו השלכות, כפי שהם כבר התחילו לעשות. אנחנו נמשיך להזכיר את משמעות הבחירה הזו. אנחנו לא נשכח את הנערות האלה, שמדינה שלמה האשימה והשמיצה בסיפור הזה בצורה באמת מאוד אלימה – הפיצו תעודות זהות שלהן, והיו אוהדים שאיימו עליהן. אנחנו נהיה שם לזכור אותן".

"במכבי חיפה דבק היום כתם גדול", אומרת אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, "המעשה הבזוי של אצילי, שניצל תלמידת תיכון, ייזכר בכל משחק ומשחק. ברגע שהשם של אצילי יוזכר, יהיו רבבות שלא ישכחו את המעשה האנטי-אצילי והנבזי שלו. והכי מקומם שאפילו את המילה 'סליחה' לא שמענו ממנו – נערה צעירה יושבת בבית והיא לא תשכח אף רגע מאותה אירוע שבו גבר מבוגר ראה בה לא יותר מכלי לסיפוק המאוויים שלו".

"אני רוצה לומר ליעקב שחר: תתבייש", הוסיפה סוליציאנו, "לבית של אצילי הלכת, אבל האם טרחת להיפגש עם הנערה שיכלה להיות הנכדה שלך? האם טרחת להסתכל לה בעיניים ולראות מה ניבט מהם? בטח שלא, כי רק כסף מעניין אותך, ואין בך ולו טיפה אחת של ערכיות ומוסריות. והסיסמא של קבוצתך – 'האדם לפני השחקן' היא לא יותר מסיסמה נבובה וחסרת משמעות".

אצילי עצמו דווקא התנצל לאחר החתימה, אבל לא על פרשת יחסי המין עם נערה שבה היה מעורב, אלא על הקריאות "חיפה חיזבאללה" שהשמיע בעונה שעברה יחד עם קהל האוהדים של מכבי תל אביב. "אני מבין שיש מי שנפגע מהקריאות שנה שעברה, זה היה ברגע של אמוציות וללא כוונה לפגוע באף אחד ואני מתנצל על כך", אמר אצילי לאתר מכבי חיפה, "אני מאד שמח ונרגש להגיע למכבי חיפה, מחכה כבר לרגע לעלות הדשא ולתת את כל כולי. אני מגיע למועדון ענק עם קהל מחבק שמעניק לי אהבה גדולה מהרגע הראשון. זה מרגש ולא מובן מאליו מבחינתי. מרגע זה כל כולי מתרכז בכדורגל ובמחויבות לקהל ולמועדון שלי".

בניגוד לדברים שאמרו במכבי תל אביב על השחקן לאחר ששוחרר מהמועדון, לפיהם למרות שנחשב לאחד מכוכבי הקבוצה, "גם בלי הרשעה פלילית, התנהגותו אינה מאפשרת לו להיות חלק מהמועדון, כי היא אינה עומדת ברף הערכי הנדרש", נראה שבמכבי חיפה, פועלים לפי סדרי עדיפויות שונים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות