כלכלה

דמי לידה ישולמו לנשים בחל"ת למרות התנגדות האוצר

אילוסטרציה

נשים שיצאו לחל"ת במהלך היריון יהיו זכאיות לדמי לידה מלאים, כך הודיע היום (שני) הביטוח הלאומי. ההחלטה מגיעה על רקע פרסומים של העיתונאית לי ירון בעיתון "הארץ" על כך שנשים שיצאו לחופשה ללא תשלום ממקום עבודתן בשל מגפת הקורונה לא זכו לדמי הלידה, שכן הן לא נחשבו לעובדות ומכאן שאינן זכאיות לתשלום אותו מעניקה המדינה.

"במשבר הקורונה נקלענו למצבים לא הגיוניים בהם על פי החוק הקיים, נוצרה פגיעה בזכויות סוציאליות בסיסיות של אוכלוסיות מסוימות וככל שהמשבר מתמשך, יותר מהן משלמות את המחיר", אמר מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, "האבסורד פגע הפעם בנשים שנמצאות בהריון במהלך תקופת החל"ת הממושכת שנכפתה עליהן. בסופו של יום, בתוך ימים ספורים מצאנו אוזן קשבת, שותפות ואחריות ציבורית ובעצה אחת סיכמנו לתקן את החוק, ובכך למנוע את העוול שהיה נוצר אלמלא כן".

בביטוח הלאומי גיבשו את השינוי הנדרש בחוק כבר לפני זמן מה, אולם באוצר חסמו את ביצוע השינויים כך שדמי הלידה ישולמו עד שהדברים הגיעו לפרסום בתקשורת. שר האוצר ישראל כ"ץ, מי שמשרדו ניסה לסכל את היוזמה לתקן את העיוות, אמר בתגובה להודעת הביטוח הלאומי: "אני שמח שמצאנו פתרון לבעיה כאובה שקרתה בגלל התמשכות דמי האבטלה במהלך הקורונה". את הקרדיט על השינוי ניסה לנכס לעצמו גם שר הרווחה איציק שמולי שאמר "נשים נפגעו במיוחד במשבר הזה, הן אינן צריכות לשלם את המחיר".

השינויים יכנסו לתוקפם במהירות, אישרו היום בביטוח הלאומי, שם הודו כי אלמלא הפרסום, ספק אם היו מצליחים לעבור מעל משוכת ההתנגדות של האוצר.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות