מדיני

נכתב בדם: אושר החוק השולל אפוטרופסות מהורה בשל רצח או אונס במשפחה

אמה ואחותה של שירה איסאקוב, ואמה ואחותה של מיכל סלע ז"ל, עם ח"כ עודד פורר

"אלירן מלול הוא עד היום האפוטרופוס שיקבע כיצד יראו חייה של התינוקת שאת אמה, מיכל סלע, הוא רצח בנוכחותה. שירה איסקוב גם היא צריכה עדיין את האישור של אביעד משה לכל החלטה שנוגעת לבנם, שהיה עד לניסיון הרצח האכזרי של אימו. מדובר במצב שלא מתקבל על הדעת".

כך הציג יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עודד פורר, את הצעת החוק פורצת הדרך שעברה אתמול בקריאה שניה ושלישית בכנסת.

על פי התיקון שהוכנס לחוק, תישלל אפוטרופסות מהורה שרצח או ניסה לרצוח את אחד מבני משפחתו (ההורה השני או אחד הילדים), ומהורה שאנס או ביצע מעשה סדום בילדיו. שלילה זמנית של האפוטרופסות תיכנס לתוקף כבר בשלב הגשת כתב האישום, ולאחר ההרשעה – היא תישלל לצמיתות.

לפי נוסחו הקודם של החוק, זכויותיו ההוריות של אדם שביצע פשעים חמורים אלה כלפי בני משפחתו נותרו כפי שהן. וכך, למשל, יכול היה מכלאו לדרוש להיות שותף בקבלת החלטות על ילדיו. החוק אושר בתמיכה של 34 חברי כנסת וללא מתנגדים.

בנות משפחתן של מיכל סלה ז"ל שנרצחה על ידי בן זוגה, ושירה איסקוב שבן-זוגה ניסה לרצוח אותה לעיני בנם, הגיעו לכנסת בכדי להביע את תמיכתן בהצעת החוק. הן פרצו בקריאות שמחה עם העברתו בקריאה שנייה ושלישית.

"היום בכנסת נפגשתי לראשונה עם אמא של שירה איסיקוב ועם אחותה", סיפרה לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, "לא הכרנו קודם, אבל התחבקנו, התרגשנו והחזקנו ידיים חזק חזק. התחושה היתה שאנו מכירות ומחוברות מהמקום הכי עמוק וכואב בלב ובנפש. ישבנו וצפינו יחד במליאת הכנסת, בהצבעה על החוק. הבת של מיכל ז"ל והבן של שירה, וגם אנחנו. חיינו השתנו", אומרת בן-עמי, "בשעה הזו, שבה חוק היסטורי עבר במליאת הכנסת".

בן עמי הגדירה את החוק כמציל חיים ומשנה חיים. "חוק שהוא תחילתו של מהפכה שבה מסתכלים לקורבנות בעיניים ויחד אומרים: אפס סובלנות לאלימות כלפי נשים! אפס נרצחות בשנה! אפס זכויות לאב שרצח באכזריות את אם ילדיו! היום נוכל לחזור לבתה התינוקת של מיכל, לחבק אותה חזק בבטחה ולדעת שאנו שלה והיא שלנו עד הסוף". הוסיפה בן עמי, "היום הכנסת הצביעה בעדנו ובעד ריפוי לנו ולבתה של מיכל. היום הכנסת הצביעה צדק. הכנסת הצביעה נגד הרוצח של מיכל, אלירן מלול, שמחק לעצמו כל שליטה על החיים שלנו ושלה לצמיתות. זהו חוק שהוא תקדים בינלאומי והצלת נפשות ממש. תחילתה של מהפכה לעבר מציאות שבה רצח נשים תהיה תופעה שתכחד מהעולם".

"אני מברכת את הכנסת ואת הועדה לקידום מעמד האישה, אשר תיקנו עוול רב שנים והביאו לסיום מצב מקומם", אומרת עורכת דין קרן ברק, מומחית לייצוג נפגעי אלימות ומין במשפחה ממשרד עורכי דין לייזרוביץ-ברק. "למעשה משמעות חוק מבורך זה הוא שהאב המתעלל מאבד את זכויותיו כאפוטרופוס של ילדיו הקטינים שנפגעו על ידו. יש לזכור", מוסיפה ברק, "כי עוולות רבות ממתינות לתיקון של המחוקק, למשל, העניין הרכושי. גבר שניסה לרצוח את אשתו או חלילה הצליח בכך, אין שום סיבה שיזכה ברכוש המשותף שלהם. טוב יהיה אם הכנסת תתקן את חוק הירושה כך שילדיהם של עברייני מין ואלימות, ירשו לבדם את כל רכושם של הוריהם".

עו"ד ארתור שני מומחה בדיני משפחה והורות: "טוב עשתה הכנסת כאשר תיקנה את חוק האפוטרופוסות באופן שבו הורה שפגע בילדו תישלל ממנו הזכות והחובה בעניינים שבגידולו. יחד עם זאת, חשוב שהציבור יידע שחקיקה איננה אוטומטית והמבחן יהיה כאשר המערכת תפגוש את החוק במציאות. לבתי המשפט בכל זאת תהיה עבודה רבה של תרגום החקיקה לפירוש בשטח. כמו כן, חשוב לומר שנפגעי עבירה בתוך המשפחה אינם ממצים את זכויותיהם עקב מצב נפשי, כלכלי ואי נגישות לצדק ועל כתפי המדינה והרווחה מוטלת חובה כפולה להבהיר כי מרגע שהתיקון לחוק נכנס לתוקף אין עוד צורך להזדקק לחסדי ההורה הפוגע בקבלת החלטות על הקטין".

מאחורי הצעת החוק עומדת שורה של חברי כנסת, מכל הקשת הפוליטית. ואולי בכך טמונה הצלחתו לעבור ללא התנגדות, גם בימים של שיסוע פוליטי.

בין יוזמי ההצעה: חברי הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו, יוליה מלינובסקי קונין מישראל ביתנו, קרן ברק מהליכוד, מאי גולן מהליכוד, מיכל וונש מכחול לבן, תמר זנדברג ממרץ, ע'דיר כמאל מריח מיש עתיד, מרב מיכאלי ממפלגת העבודה, תהילה פרידמן מכחול לבן, קטי שטרית מהליכוד, עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת, יבגני סובה, אלי אבידר ואלכס קושניר מישראל ביתנו. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה עודד פורר ציין גם את מעורבותו בקידום החוק של הח"כ לשעבר גדעון סער, שהיה לדבריו שותף מלא וחשוב בקידום ההצעה.

ח"כ מרב מיכאלי ממפלגת העבודה, אמרה: "הצעת החוק אומרת את מה שכמעט ברור מאליו- שהורה שפגע בהורה השני או בילד עצמו לא יוכל לקבל עבורו החלטות. הכנסנו להצעה גם מקרים של אונס ומעשה סדום אבל עדיין לא הכנסנו מקרים של מעשים מגונים, ועד שנעשה זאת אני מזכירה לשופטים שהחוק נותן להם את הכוח כבר היום לקחת את האפוטרופסות והכוח ממי שפגע בקטין. החוק אמנם שם בראש מעייניו את ההגנה על קורבנות העבירה, אבל לא די לנו בחוק הזה, צריך להשקיע עוד מאמצים בטיפול ובשיקום".

ח"כ תהילה פרידמן מ'כחול לבן' הוסיפה: "אני לא יודעת אם הצעת החוק הזו תצליח למנוע רצח אבל היא תתקן את העוול הנורא שעמו המשפחות צריכות להתמודד מול המפגע בהמשך".

השרה פנינה תמנו שטה מ'כחול לבן' אמרה: "התיקון הזה הוא אות כבוד לכנסת, לחברי הכנסת שקידמו אותו וליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ואין צודק ממנו. ועדיין יש הרבה מה לעשות. כי לא יכול להיות מצב שמי שרצח את אשתו עדיין זוכה ב-50% מהרכוש, מהדירה. ילדים יתומים לא יכולים לחזור הביתה בלי אישור של הרוצח שמנהל מו"מ על הרכוש אל מול עסקאות טיעון על עונשו. לא יתכן שנשים נאלצות עדיין לעמוד מול דילמת משפט שלמה כשלא נותנים להן ללכת עם ילד מתבגר למקלט לנשים מוכות והן צריכות להחליט – האם אני מצילה את עצמי ונוטשת את בני או בתי או נשארת? יש עוד הרבה מה לעשות ולתקן כדי שנשים בישראל יהיו וירגישו בטוחות".

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות