כלכלה

עובדי המאפייה המרחבית בקריית שמונה הפגינו מול הכנסת נגד פיטוריהם

הפגנת המאפיה הפגנת עובדי המאפיה בירושלים היום. צילום: דוברות ההסתדרות

עשרות מעובדי המאפייה המרחבית בקריית שמונה הפגינו הבוקר (רביעי) מול הכנסת במחאה על הכוונה לסגור את המאפייה בסוף החודש, אחרי שזו איבדה את המכרז לאספקת לחם לצה"ל. העובדים הגיעו לירושלים בשיירה בשעה מוקדמת מקריית שמונה, ובה משאיות של המאפייה ומכוניות פרטיות.

העובדים הפגינו בשעה שבוועדת הכספים נערך דיון בעניין סגירת המאפייה. נציג משרד הכלכלה אמר בדיון כי המחיר של שני שקלים ושבעים אגורות לכיכר לחם שהציעה מאפיית ברמן ואיתו זכתה במכרז הוא מחיר נמוך מאוד. מחיר הסף לכניסה למכרז היה ארבעה שקלים. הדברים באו לאור טענות של בעלי המאפייה כי ברמן הציעה מחיר לא ריאלי כדי להביא לקריסת מתחרים, ביניהם גם המאפייה בקריית שמונה. אבי דדון, ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון שהיה הגוף שניהל את המכרז שבו הפסידה המאפייה בקריית שמונה אמר בדיון כי החוק מחייב לקבל את ההצעה הנמוכה ביותר, ולכן הצעתה של ברמן התקבלה.

במהלך הדיון בוועדה הביעו כל חברי הכנסת תמיכה בהמשך קיומה של המאפייה. הם הדגישו שקריית שמונה היא "מוצב קדמי של המדינה", כהגדרתם, ולכן יש לשמור על מקומות העבודה בעיר. גורם המקורב לוועד העובדים אמר בתום הדיון: "הכי גרוע זה כשכל ועדת הכספים מסכימה איתך, כי זה סימן שלא תקבל שום דבר. כולם בעדנו, אבל אף אחד לא הציע צעד מעשי שיציל את המאפייה מפני סגירה".

המאפייה המרחבית בקריית שמונה מעסיקה כ-120 עובדים, והמכרז לאספקת הלחם לצה"ל, אחד ממקורות ההכנסה המרכזיים של המאפייה, יפוג ב-31 בדצמבר. בוועד מעריכים כי בהנהלה עדיין לא הוציאו מכתבי פיטורין לעובדים מחשש שהדבר יביא לשביתה במאפיית עינת הגדולה, השייכת לאותם בעלים.

"מדברים על הגיאוגרפיה ועל קריית שמונה ולא מדברים על מה שיקרה עם האנשים עצמם", אומר אביב עזוז, מזכיר האיגוד המקצועי במרחב גליל עליון של ההסתדרות, "אלה לא עובדים של שעות רגילות שמנהלים חיים סטנדרטיים. אלה עובדים שבכל לילה, בשעות הקטנות, מעמיסים לחם. בן אדם כזה לא יכול לעבוד בעבודה של 7:00 עד 16:00 גם אם תשלם לו שכר כפול. אנשים שיצאו מהמאפייה לפנסיה לפני שנתיים לוקחים עד היום כדורי שינה כי הם לא מצליחים לישון בלילה – הם רגילים להיות ערים בשעות האלה. עובדי המאפיות הם חיות לילה שרגילים לחיות כך, ורק כך, 25 ו-30 שנה".

בעוד כשלושה שבועות תאבד המאפייה את הלקוח המרכזי שלה, דבר שיביא לסגירתה באופן כמעט ודאי. במהלך הדיון בוועדת הכספים הביעו המשתתפים אמפתיה רבה, אולם עדיין לא נמצא פתרון שיאפשר להמשיך לקיים את המאפייה ולהימנע מפיטורי 120 העובדים. האחרונים הודיעו כי ימשיכו בצעדי מחאה נגד הסגירה.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות