כלכלה

120 עובדי מאפיה בקריית שמונה צפויים לאבד את עבודתם

"המאפיה הזו היא הדגל של קריית שמונה, היום הורידו את הדגל לחצי התורן. אנשים הולכים עם הראש באדמה. אבל אנחנו לא נוותר. נילחם עד שנציל את העובדים. לא נשאיר 120 משפחות רעבות ללחם. תרתי משמע". את הדברים אמר איציק דהן, יו"ר ועד העובדים של מאפיה מרחבית בקריית שמונה, שעלולה לאבד בקרוב את רוב הכנסותיה. משרד הביטחון, שלו סיפקה המאפיה שירותים במשך כ-40 שנים ומהווים חלק מרכזי בפעילותה, יצא במכרז חדש שהותיר לה נתח קטן בלבד מן הפעילות הקודמת. במצב הנוכחי, אומרים במאפיה, יאלצו לסגור את המקום. העובדים הפגינו השבוע וחסמו את הכניסה והיציאה מהעיר. הבוקר הפגינו מול ביתו של השר גנץ.

במכרז זכתה מאפיית ברמן הירושלמית, מהמאפיות הגדולות בישראל. לטענת עובדי המאפיה בקריית שמונה מדובר בתחרות שאינה הוגנת. "מאפיית ברמן נתנו מכרז במחירים של הפסד". טוען דהן, "הם נתנו מחירים שאין לנו יכולת להתחרות בהם, מחירים של התאבדות. מבחינתם זו השקעה כדי להיפטר ממתחרה, מאיתנו, וכדי להשתלט על העבודה שלנו. אנחנו לא יכולים להתחרות במחירים האלה. אצלנו העבודה עם הצבא זה חצי מהפעילות שלנו, לא כמו המאפיות הגדולות שיש להן עוד הרבה לקוחות".

עובדי המאפיה בקריית שמונה מפנים את זעמם לעבר משרד הביטחון ולעבר העומד בראשו, בני גנץ. לטענתם, ביכולתו של גנץ להציל את העובדים, באמצעות העדפה מתקנת במכרז על רקע מיקומה של המאפיה באזור עדיפות לאומית. את הפער בעלויות של המכרז, הם אומרים, תצטרך הממשלה לשלם בדמי אבטלה לעובדים המפוטרים. "אנחנו ממש מרגישים שיורקים לנו בפנים", אמר דהן, "עבדנו עם הצבא 40 שנה, במלחמות, בשיטפונות, בקורונה, תחת הפגזות, בכל מצב הגענו לכל מקום, לכל מוצב לכל פינה וסיפקנו את הסחורה על הצד הטוב ביותר. 42 שנה דאגנו לצבא לפת הלחם שלו ועכשיו זורקים אותנו".

אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם אמר כי ינסה לסייע במציאת פתרון לבעיה, במטרה למנוע את פיטורי העובדים. במהלך היום קיים שיחות עם ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן וגורמים נוספים, אולם ההחלטה בעניין לא נמצאת בתחום סמכותו.

הפגנה מול ביתו של שר הביטחון. צילום: אביב עזוז
קריית שמונה השבוע. צילום: אביב עזוז

יונה פרטוק יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות: "סיפור המאפיה הוא עוד סיפור של פריפריה, שמתמודדת עם בעיות תעסוקה, ושגוררת אחריה מאות משפחות. זה נכון שהיה מכרז וחברה אחרת זכתה במכרז, ולכאורה אין כל בעיה, אולם צריך לקחת בחשבון שבמרכז הארץ קיימות אלטרנטיבות לתעסוקה אחרת או דומה, כך שהנזק לעובדים מזערי. לצערי בשנים האחרונות נסגרו בקרית שמונה כעשרה מקומות עבודה גדולים וקטנים שהעסיקו מאות עובדים. עם כל ההתקדמות בפיתוח ההייטק והפודטק, רוב תושבי קריית שמונה מועסקים עדיין בתעשיות ישנות והמונח 'לחם עבודה' עדיין שמיש ומייצג אלפי עובדים באזור".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מנהל הרכש במשרד הביטחון השלים לאחרונה מכרז ארצי לאספקת מוצרי מאפה לחיילי צה"ל בשלושה אזורים (דרום, מרכז וצפון). טרם היציאה למכרז, המתחייב בחוק, התקיימו מספר שיחות הסברה כולל הבהרות לשאלות ספקים כמו גם מתן תשובות מטעם נציגי מנהל הרכש למנהל המאפייה וראש העירייה. כמו כן, במכרז ניתנה עדיפות של 15% למפעלים מאזורי עדיפות לאומית כדוגמת המפעל המדובר. לצערנו הרב, וחרף הניסיונות שנעשו לפי חוק, בכדי לסייע למאפיה, ההצעה שנמסרה על ידה לאזור הצפון והמרכז, הייתה גבוהה בלמעלה מ-15% מהצעות מתחרות. משרד הביטחון כגוף ממשלתי, מחויב בקיום הליכי מכרז כדין".

במאפיית ברמן סירבו להגיב לדברים.

שתף את הכתבה ב:

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות